Rodzima Wiara: Polska dla pogan

publikacja 28.10.2002 14:49

O chrześcijaństwie mówią: judeochrześcijaństwo. Polaków nazywają ludem aryjskim, którego kulturę wypaczyło chrześcijaństwo. Potępiają słabość, chorobę, pokorę. Sławią tężyznę fizyczną, aktywność i żywotność. Najwyższą wartością jest dla nich naród. O kim mowa? O faszystach? Nie. Takie idee wyznaje legalnie istniejący w Polsce ruch religijny: Rodzima Wiara.

Rodzima Wiara: Polska dla pogan Symbol Rodzimej Wiary

W Polsce istnieje kilka ugrupowań neopogańskich. Rodzima Wiara odwołuje się do tradycji przedwojennej. Od 1937 roku Jan Stachniuk wydawał w Warszawie miesięcznik "Zadruga", który dał początek ruchowi ideowemu o tej samej nazwie. Głosił on dość osobliwe idee. Jego zdaniem rok 966 przerwał rozwój tradycyjnej cywilizacji zachodniosłowiańskiej opartej na równie tradycyjnych wartościach indoeuropejskich. Chrzest Mieszka I równoznaczny jest dla Stachniuka z powolnym, lecz systematycznym spychaniem Polski z roli niezależnego państwa do pozycji wasalnej wobec Rzymu. Równolegle z tym procesem miało następować wypaczanie prawdziwej natury aryjskich Słowian. Uformowany tą drogą naród tworzył zdeformowaną kulturę, która doprowadziła do upadku Rzeczypospolitej. Co prawda, zdarzały się "chwalebne" próby przerwania tego procesu, jak pogański bunt mazowieckiego księcia Masława w roku 1047. "Pomimo planowego, wandalskiego niszczenia naszej przeszłości, nie można było jednak pogrążyć w niepamięci posągowej postaci księcia Masława. Doń też nawiązać możemy nić zerwanej tradycji prawdziwego człowieczeństwa. Książę Masław jest najjaśniejszym punktem w dziejach Polski, a nawet całej Słowiańszczyzny. Dzięki niemu i jego dziełu uratowany został honor człowieka polskiego i Słowianina. On daje świadectwo o głębi obrzydzenia, które budziło się w duszach naszych przodków, gdy stykali się z kosmiczną chorobą krzyża." – pisał Stachniuk, znany też jako Stoigniew.

Te idee w ostatnich latach wskrzeszają dawni członkowie Zadrugi. Założycielem i naczelnikiem Rodzimej Wiary jest były aktywista Zadrugi – dr Stanisław Potrzebowski, znany również jako Staszko z Wrocławia.
Już w latach 1988 i 1989 urządzał próby postrzyżyn według "obrządku słowiańskiego". Grupa powstała jednak dopiero na początku 1995 roku. Grupa inicjatywna opracowała podstawowe założenia grupy ("Wyznanie Wiary Lechitów"), i złożyła wniosek o rejestrację wyznania. Doszło do niej 4 marca 1996 roku. Działalność grupy rozpoczęła się 23 marca 1996 roku na I Wiecu Wyznawców zwołanym do Wrocławia. Tam też omówiono zasady i cele Zrzeszenia Rodzimej Wiary (tak brzmiała pierwsza nazwa ruchu), wybrano też władze naczelne.

Ludzie aryjscy
Zasady Rodzimej Wiary opierają się na trzech podstawowych filarach. Są nimi: uwielbienie narodu jako nadrzędnego bytu transcendentnego, zaprzeczenie nieśmiertelności duszy ludzkiej oraz oparcie wszelkich wartości etycznych o prawa przyrody.
Członkowie ruchu głoszą chęć nawiązania łączności z indoeuropejską spuścizną kulturową. Stąd też przewija się nieustannie wspomnienie o mitycznych aryjczykach zamieszkujących niegdyś tereny dzisiejszych Indii oraz Iranu. Mieli oni tam stworzyć mityczne państwo zwane Aryą, którego mieszkańcy stali się protoplastami wszystkich ludów europejskich. Nazwa ta pochodzi od sanskryckiego słowa "arya" oznaczającego wzniosłą szlachetność i godność. Przed mniej więcej 4000 lat lud ten zaczął się rzekomo różnicować na dwie gałęzie: azjatycką i europejską. Następnie gałąź europejska zaczęła rozchodzić się na kolejne, początkowo germańską i bałto-słowiańską, a wreszcie, przed około 2000 lat, miały wyodrębnić się ludy prasłowiańskie. Podobne teorie głosili ideolodzy i pseudouczeni nazistowscy.
Wspólnota języka i religii powodować miała, iż wszystkie te ludy mogły współegzystować nie dążąc przy tym do dominacji jednych nad drugimi. Miał to być "złoty wiek" Europy, w której żyły i rozwijały się zgodnie ze sobą i ze swoją wiarą wszystkie plemiona indoeuropejskie. Ten mityczny spokój zakłócony jednak został poprzez rozwój i rosnące wpływy chrześcijaństwa. Miało ono antagonizować żyjące dotąd w zgodzie ludy poprzez swoją chęć ewangelizacyjnej ekspansji. Ta mityczna ciągłość tradycji daje jednak nadzieję na powrót "złotego wieku", wystarczy bowiem tylko pokonać ostatecznie chrześcijaństwo, a skłócone obecnie narody europejskie odkryją na nowo swe starożytne pokrewieństwo.

Wyznanie Wiary Lechitów
Dr Potrzebowski opracował "Wyznanie Wiary Lechitów", sformułowane w 16 punktach:
1. Rodzima wiara Polaków opiera się na dziedzictwie Lechitów, instynkcie, rozsądku, doświadczeniu, rozumie i nauce. Naszym obowiązkiem przyczyniać się jak najwięcej do jej rozkwitu.
2. Lechici czczą Bogów jak wszyscy Ariowie czcząc Słońce i cały Wszechświat, Matkę-Ziemię naszą rodzicielkę i siły przyrody.
3. W prawach przyrody stale odkrywamy boskie siły sprawcze Świata. Wszelkie życie dzieje się wedle tych praw. Podporządkowanie się im jest naszą powinnością. Wyznajemy wiarę w życie zgodne z prawami Przyrody.
4. Słońcu, najbliższemu nam ognisku hierarchicznego, nieskończonego, wiecznego i żywego Wszechświata, zawdzięczamy wszystko na naszej Ziemi. Wraz z lądami, wodami, roślinami i zwierzętami jesteśmy Jej cząstką. Tylko człowiek jest tego świadom; przez to ciąży na nim ogromna odpowiedzialność.
5. Obyczaje i obrzędy są składową każdej wspólnoty wyznaniowej, również naszej. Wyznajemy rodzime dziedzictwo Lechitów. Będziemy to przekazanie z przeszłości pomnażać i wzbogacać.
6. Nasze istnienie zawdzięczamy rodzicom i przodkom. Oddajemy im cześć a pamięć o nich przekazujemy przyszłym pokoleniom.
7. Życie jest walką, jak walka życiem. Walka to ruch ku doskonalszemu, parcie naprzód, pokonywanie oporu. W walce wspierają nas instynkty. Takie są prawa Przyrody, są one niezmienne i odnoszą się do każdego człowieka i do każdego narodu.
8. Ciało i duch tworzą nierozerwalną i wzajemnie warunkującą się jedność i całość. To są dwie strony i pierwiastki tego samego bytu. Lechici podkreślając równą wartość obojga dążą do ich równomiernego i równoczesnego doskonalenia.
9. Postępowanie każdego człowieka i narodu wyznacza ich charakter. Ten jest zaś wytworem dziedzicznych cech oraz otoczenia, nacisku środowiska i wychowania. Miarą wartości ludzi i narodów jest ich dorobek i tylko wedle niego oceniamy je.
10. Pobłądzić i zawinić może każdy z nas; bywa takie zdarzenie losu. Błąd i winę można tylko własnymi czynami naprawić i zmazać. Takie są odwieczne zasady Lechitów i wszystkich Ariów.
11. Ból i cierpienie ostrzegają nas przed niebezpieczeństwem oraz budzą siły obronne ciała i ducha. Wywołują one nie tylko wstrząs ale i wspomagają ozdrowienie. Nie są one dobre ani złe. Tak objawiają się prawa przyrody. Narodziny i śmierć jednostki są konieczne dla stałego rozwoju gatunku i rodzaju. Pojmujemy tą przyrodniczą konieczność. Nie jest ona karą ani nagrodą. Naród jest zaś potencjalnie nieśmiertelny w swej istocie, ciągle odnawiający się.
12. Nieśmiertelność osiągamy przez potomstwo i twórcze działanie, które daje największą radość życia. Twórczość w narodzie i dla narodu uznajemy za najbardziej wartościową.
13. Lechickie zasady etyczne opierają się na boskich prawach przyrody. Najwyższymi wartościami są wiedza i siła, rozum i zdrowie, prawość i tężyzna, odpowiedzialność i żywotność, godność i rzetelność, wytrwałość i odwaga, wierność i silna wola, duma i sprawność. Potępiamy nieuctwo i słabość, głupotę i chorobę, chwiejność i tchórzostwo, zdradę i uzależnienie, podstępność i warcholstwo, zwalczamy bojaźń i uległość, pokorę i bierność. Dążymy do wielkości, mocy, piękna, prawdy i dobra.
14. Działanie zgodne z przyrodą i włączenie się w wiecznotrwały rozwój Świata daje życiu każdego z nas podniosłe, uświęcające je znaczenie wykraczające poza byt jednostki i możliwość stałego doskonalenia się.
15. Lechicki naród polski i lechiccy sąsiedzi należą wraz z pozostałymi narodami sławskimi do wielkiego rodu aryjskich ludów Europy. Pragniemy odnowić zerwaną przed wiekami jedność między nimi oraz jedność między naszym pochodzeniem a wyznaniem, ażeby oprzeć na niej duchowy i materialny byt narodu. Polska – Lechia – Sławia – Aria to nasze posłannictwo – Sława im!
16. Wiecznie rozwija się wszechogarniający człowieka jednorodny Bogo – Świat – Sława mu! Zaszczytnym powołaniem człowieka jest czynny udział w tym rozwoju i stałe zwiększanie wartości życia, by go czynić lepszym i piękniejszym, by mu nadawać nadrzędne wymiary zgodne z Tworzycielską Wolą.

Niechaj Dobre będzie stale przekuwane w Lepsze a Moc potężnieje w nieskończoność!

Święte góry
W warstwie obrzędowej Rodzima Wiara opiera się na zrekonstruowanych przez siebie rytuałach dawnych Słowian. Obchodzone są następujące święta: Gody - pierwszy dzień zimy; Sobótki – Noc Kupały – w najkrótszą noc roku; Święto Odradzającego się Życia – w pierwszy dzień wiosny; Święto Zbiorów – w pierwszy dzień jesieni. Osobiste święta to urodziny, postrzyżyny i kosopleciny, zaślubiny i pożegnanie zmarłego. Ruch opowiada się za spopielaniem zwłok.
Na czele Rodzimej Wiary stoi Naczelnik, wybrany przez Wiec zwykłą większością głosów na czas nieograniczony. Inne organy władzy ruchu to: Zastępca Naczelnika, Ława Rozjemcza (składająca się z przewodniczącego i dwóch ławników) i Skarbnik, wszyscy mianowani przez Naczelnika na czas nieograniczony. Organizacja dzieli się na okręgi, obwody i gniazda.
Rodzima Wiara za miejsca kultu uważa dawne sanktuaria starosłowiańskie, zwłaszcza góry Ślęża, Radunia, Wieżyca, Łysiec, Łysa Góra, Dobrzyniecka Góra i Rowokół. Świętymi jeziorami Polaków są przede wszystkim Gopło i Lednickie. Świętymi są źródła wszystkich polskich rzek oraz Biskupin, wzgórza w Szczecinie i na wyspie Wolin.
Rodzima Wiara liczy obecnie około 100-200 członków i sympatyków. Symbolem używanym najczęściej w publikacjach i dokumentach jest runiczna swastyka, przypominająca równoramienny krzyż z wpisaną w środek swastyką lewoskrętną.

Nacjonalizm, antykatolicyzm i antysemityzm
Ruch od samego początku istnienia zaczął skupiać młodzież związaną z ideologią skrajnej prawicy, zwaną popularnie skinami. Już 1 listopada 1996 roku podczas spotkania na Ślęży, zawiązany został Oddział Ziemi Wielkopolskiej Zrzeszenia Rodzimej Wiary. W jego skład weszli między innymi członkowie Związku Jarotan, działającej w latach 1988-1990 na terenie Jarocka. Była to nieformalna grupa neopogańska skupiająca młodzież z takich właśnie środowisk.
Rodzima Wiara nawet w publikowanych przez siebie tekstach deklaruje wrogość do chrześcijaństwa, a szczególnie katolicyzmu, a także antysemityzm. Świadkowie ich obrzędów twierdzą, że zarówno antykatolicyzm jak i antysemityzm są w tym ruchu bardzo mocne, widoczne na każdym kroku.


UWAGA: Artykuł został napisany w roku 2002, stąd niektóre zawarte w nim informacje mogą już być nieaktualne.