Z mądrości Talmudu: Przyroda, zwierzęta

publikacja 23.01.2005 09:03

Starohebrajskie słowo talmud znaczy "nauka, studium". Dzieło pod tą nazwą należy do najstarszych pomników myśli ludzkiej.

Nauczał Rabbi Jona u wejścia do pałacu książęcego Carlton Browne / CC 2.0 Nauczał Rabbi Jona u wejścia do pałacu książęcego
Co oznacza powiedzenie: Mąż sprawiedliwy zna troski ubogich?

Nawet najmniejsza ptaszyna nie rodzi się bez woli niebios.
SZEWUOT 9

Nauczali nasi mistrzowie: kura -21 dni (rozwoju - przyp. red.), jej odpowiednikiem wśród drzew jest drzewo migdałowe; pies - 50 dni, a odpowiednikiem wśród drzew jest figa; kot - 52 dni, a odpowiednikiem wśród drzew jest morwa; świnia - 60 dni, a odpowiednio wśród drzew - jabłoń; lis i różne rodzaje płazów i gadów - 6 miesięcy, a odpowiednio wśród roślin -zboże; zwierzyna drobna czysta - 5 miesięcy, a odpowiednio wśród roślin - winorośl; bydło grube nieczyste -12 miesięcy, a odpowiednio wśród drzew - palma daktylowa; czyste - 9 miesięcy, a odpowiednio wśród drzew - oliwka; wilk, lew, niedźwiedź, tygrys, pantera, słoń, małpa, lew morski - 3 lata, a odpowiednio wśród drzew - biała figa; żmija - 70 lat, a odpowiednio wśród drzew - drzewo świętojańskie; drzewo świętojańskie - od zasadzenia do owocowania - 70 lat, a od kwiatu do owocowania - 3 lata; wąż - 7 lat, dla tego drapieżcy nie znaleźliśmy odpowiednika, niektórzy twierdzą, że jest nim pewien rodzaj gruszy.
BlKKUBIM 8

Lis nie umiera we własnej norze.
KETUWOT 3

Jeśli nie ma myszy, co tu robi kot?
ERUWIN 30

Gdy nie ma koźląt, nie ma kozłów.
SANHEDRIN 10

Bawół to stworzenie jedyne w swoim rodzaju.
CHULLIN 80

Cielę bardziej pragnie ssać niż krowa karmić.
PESACHIM 112

Choćby najlepszy wąż - zmiażdż mu głowę.
MECHILTA BESZALACH

Mleko kóz czarnych i mleko kóz białych jest jednakowe.
BERESZIT RABBA 83

Pobiegł wół i padł - stawiają konia u żłoba.
SANHEDRIN 95

Zabiłeś martwego lwa.
SZIR HASZIRIM RABBA 3
 

Więcej na następnej stronie

Nazwałeś go lwem, a okazał się lisem.
BAWAKAMMA 117

Siedzi na dwóch mułach.
BAWABATRA 152

Nauczano: Rzecze Rabbi Natan: Skąd wiemy, że nie należy trzymać w domu złego psa ani przechowywać chwiejącej się drabiny? Można to wnosić z Pisma: I nie umieścisz krwi w domu twoim.
BAWA KAMMA 15

Nauczali nasi mistrzowie: Niech nikt nie trzyma w domu psa, chyba że na łańcuchu. Można natomiast trzymać psa w mieście w pobliżu granic miasta, w dzień ma być uwiązany, a spuszczany tylko w nocy.
BAWA KAMMA 83

Niech tylko zaszczeka jeden pies, a zaraz zbiegną się wszystkie i zaczną szczekać niepotrzebnie.
SZEMOTRABBA 31

Psy i koguty nienawidzą się wzajemnie.
PESIKTA 113

Rzekł Raw Papa:
Nie ma takiego, kto byłby biedniejszy od psa, a bogatszy od świni.
SZABAT 155


Nauczali nasi mistrzowie: Oto pięć oznak wścieklizny u psa: otwarty pysk, cieknąca ślina, opuszczone uszy, podwinięty ogon, trzyma się na poboczu dróg. Są też tacy, którzy mówią: Jest jeszcze jedna oznaka: szczeka, a nie słychać głosu.
JOMMA 83

Pasterze wydoili mleko. Przypełznął wąż i napił się tego mleka. Zobaczył to pies. Nadeszli pasterze, usiedli i już zamierzali pić mleko. Pies zaczął szczekać, ale oni nie zwrócili na to uwagi. Wtedy pies napił się mleka i zdechł. Pasterze pogrzebali go i postawili mu nagrobek. I po dzień dzisiejszy zwą go nagrobkiem psa.
PESIKTA DERAW KAHANA 10

Nauczał Rabbi Jona u wejścia do pałacu książęcego: Co oznacza powiedzenie: Mąż sprawiedliwy zna troski ubogich. Święty Błogosławiony wie, jak skąpe jest pożywienie psa i dlatego zatrzymuje pokarm w jego trzewiach przez trzy dni.
Rzekł Raw Hamnuna: Jest rzeczą godziwą rzucić psu kawałek surowego mięsa. Jak duży? Rzekł Raw Meri: Wielkości ucha, ale potem odpędź go kijem.
SZABBAT155
 

Więcej na następnej stronie

Pewien człowiek przechodząc drogą ujrzał sforę psów. Ogarnął go taki strach, że przyłączył się do nich.
BERESZIT RABBA 84 23

Kto jest ścigany przez węża, niech biegnie przez piachy.
SZABAT l10


Złowiono na wędkę wieloryba - co mają czynić na płyciznach rybki?
MOED KATTAN 25

Słodki jest miód tej pszczoły, ale żądło gorzkie-miód dla jej właściciela, żądło dla obcych.
DEWARIM RABBA 1; SZOCHAR Tow l

Nie przystoi lwu płakać przed lisem.
TANA DEBEJ ELIJAHU

Wielbłąd w Medii tańczy na kuli. Oto kula, oto wielbłąd, oto Media, a on jakoś nie tańczy.
JEWAMOT 45

Dwa psy zabiły lwa.
SANHEDRIN 95

Wielbłąd udał się na poszukiwanie magów i obcięto mu uszy.
SANHEDRIN 106

Wilk porwał owcę. Nadbiegł pasterz i pognał za nim, by ocalić owcę z jego paszczęki. Gdy pasterz mocował się z wilkiem, rozerwali owcę na dwoje.
SZEMOT RABBA 5


Nauczali nasi mistrzowie: Trzy są stworzenia, które starzejąc się nabierają większej mocy. A oto one: ryba, wąż i świnia.
SZABBAT 77

Gdy pisklęta są jeszcze całkiem małe, kwoka tuli je pod skrzydłami, ogrzewa i wydziobuje dla nich pożywienie; ale kiedy podrosną, a jedno z nich chce się do niej zbliżyć, wówczas dziobie je w głowę i mówi: Idź i dziob we własnych śmieciach.
WAJIKRARABBA 25

Ptak siedział w klatce. Przyleciał inny ptak, stanął przy nim i rzekł: Jaki ty jesteś szczęśliwy, masz zawsze gotowe pożywienie. Odpowiedział ptak: Widzisz pożywienie, ale nie widzisz klatki.
PESIKTA 24

Kogut i nietoperz oczekiwali świtu. Rzekł kogut do nietoperza: Ja czekam na światło, bo ono do mnie należy, ale ty? Na co tobie światło?
SANHEDRIN 98
 

Więcej na następnej stronie

W czasach gdy żył Rabbi Chija Rabba, przyleciał do kraju Izraela szpak. Przyniesiono do niego ptaka i zapytano: Czy można go jeść? Odpowiedział: Weźcie go i połóżcie na dachu; ptak, który przyleci i pozostanie przy nim, jest tego samego rodzaju.
Poszli, położyli go na dachu, nadleciał kruk egipski i zatrzymał się w pobliżu. Rzekł Rabbi Chija: Jest nieczysty, należy do tego samego rodzaju, jako powiedziano: I kruka, i wszystkie jego rodzaje.
Ludzie mówią: Kruk idzie do szpaka dlatego, że należą do jednego rodzaju.
BERACHOT 65

Rzekła świnia do czystego bydełka: Prosimy was, okażcie nam wdzięczność, bo gdyby nie ja i moje towarzyszki, nie wiedziałybyście, że jesteście czyste.
MIDRASZ TEMURA

Lew wydał ucztę dla wszystkich zwierząt i dla wszelkiego bydła. Ustawił dla nich namioty z lwich skór. Gdy sobie podjedli, rzekli: Kto nam zaśpiewa? Zwrócili oczy na lisa. Lis odezwał się: A czy będziecie mi wtórować? Odrzekli: Tak. Podniósł oczy na rozpostarte nad głową skóry i zaśpiewał: Ten, który ukazał nam wielkich, ukaże nam i tych maluczkich, co pod nimi.
ESTER RABBA

Przy trzodzie były dwa psy stale walczące ze sobą. Na jednego z nich napadł wilk. Drugi pomyślał: Jeśli mu nie pomogę, to dzisiaj wilk zabije jego, a jutro napadnie na mnie. Rzucili się obaj na wilka i zagryźli go na śmierć.
SANHEDRIN 105

Wilk, lew, niedźwiedź, tygrys, pantera i wąż - to zwierzęta, których zabicie wymaga sądu dwudziestu trzech.
Zaś Rabbi Eliezer powiada: Im kto prędzej je zabije, zasługuje na tym większe uznanie.
SANHEDRIN 1,1


Gdy lew pożerał swą ofiarę, stanęła mu w gardle kość. Rzekł: Ten, kto przyjdzie i wyjmie kość, dostanie nagrodę. Przyszła egipska kuropatwa o długim dziobie, wsunęła go w paszczę lwa i wyjęła kość. Rzekła: Daj mi nagrodę. Odrzekł jej lew: Odejdź i chwal się, że weszłaś cało w paszczę lwa i wyszłaś z niej cało. Nie może być większej dla ciebie nagrody.
BERESZIT RABBA 64

Lew rozgniewał się na zwierzęta i na bydło. Radzili: Kto pójdzie i udobrucha lwa? Odezwał się lis: Chodźcie ze mną, znam trzysta bajek i ja go udobrucham. Odrzekli: Dobrze.
Podreptał, podreptał i przystanął. Zapytali: Co się stało? Odparł: Zapomniałem stu bajek. Rzekli mu: I dwieście wystarczy.
Podreptał trochę i znowu stanął. Zapytali: Co się stało? Odparł: Zapomniałem jeszcze stu. Rzekli mu: I sto wystarczy.
Gdy doszli na miejsce, rzekł do nich: Zapomniałem wszystkich, niech każdy z osobna udobrucha go na swój sposób.
BERESZIT RABBA 7 8

Lis napotkał winnicę, która była ze wszystkich stron ogrodzona. W płocie była szczelina, próbował przez nią wejść do środka, ale na próżno. Co więc uczynił? Pościł przez trzy dni, aż schudł tak, że mógł się przecisnąć przez szparę. Potem podjadł sobie, aż utył, ale kiedy próbował wyjść na zewnątrz, znowu nie mógł się przecisnąć. Znów pościł przez trzy dni, aż schudł i stał się taki, jaki był przedtem. Gdy wyszedł, odwrócił się i przemówił: Winnico, winnico! Jakaś ty dobra i jakie dobre są twoje owoce, a wszystko, co w tobie, jest piękne i godne pochwały. Ale jaki z ciebie pożytek? Wychodzi się z ciebie takim, jakim się weszło.
KOHELET RABBA
 

Więcej na następnej stronie

Lew i inne zwierzęta, a także lis podróżowali statkiem. Zaś osioł pobierał cło od statków. Rzekł do nich osioł: Zapłaćcie cło. Rzekł lis do osła: Bezczelny, wiesz przecież, że król zwierząt jest z nami i domagasz się cła? Odrzekł osioł: Pobieram od króla i odprowadzam do jego skarbca. Rzekł lew: Przybijcie do brzegu. Wyszedł, rozszarpał osła i oddał lisowi, mówiąc: Zrób porządek z tym głupcem.
Lis podszedł i rozszarpał osła. Ujrzał serce, zabrał je i zjadł. Gdy nadszedł lew i ujrzał rozrzucone członki osła, rzekł do lisa: A gdzie serce tego głupca? Lis odpowiedział: Królu, panie! Nie miał serca, bo gdyby miał serce, nie ściągałby cła od króla.
JALKUT SZIMEONI SZEMOT

Przyprowadzono na targ niedźwiedzicę ustrojoną w perły i drogie kamienie. Ogłoszono: Kto się do niej zbliży, otrzyma wszystko, co niedźwiedzica ma na sobie. Był tam pewien mądry człowiek, który rzekł: Wy patrzcie na to, co ona ma na sobie, a ja będę patrzył w jej zęby.
BERESZIT RABBA 86

Lew przechadzał się brzegiem rzeki. Ujrzał ryby pływające szybko to w jedną, to w drugą stronę. Rzekł do nich: Przed kim tak uciekacie? Odrzekły: Przed sieciami i niewodami, które na nas zarzucają ludzie. Rzekł do nich: Jeśli chcecie, wyjdźcie na ląd i zamieszkamy razem, ja i wy, tak jak żyli moi i wasi przodkowie. Odrzekły mu: Powiadają o tobie, że jesteś najmądrzejszy wśród zwierząt. Nie, ty jesteś głupcem. Przecież jeśli tak się boimy tu, gdzie żyjemy, to cóż dopiero tam, gdzie umieramy.
BERACHOT61


Pewien człowiek miał źrebicę, ośliczkę i świnię. Dawał jeść oślicy i źrebicy, ile im się należy, a świni o wiele więcej. Rzekła źrebica do ośliczki: Nam, które pracujemy dla gospodarza, daje się ledwo, ledwo, a świni, która nic nie robi, daje się o wiele więcej. Odrzekła oślica źrebicy: Przyjdzie czas, a zrozumiesz. Gdy nadeszły kalendy, wzięli świnię i zarżnęli.
ESTER RABBA-. ABBA GURION

Pewnego razu Dawid, król Izraela, siedział w ogrodzie i ujrzał, jak osa pożera pająka. Rzekł Dawid do Tego, który jest Święty Błogosławiony: Władco świata, jaki pożytek z tych oto stworzeń, które stworzyłeś w Twoim świecie? Osa wyjada miód, a korzyści z niej żadnej. Pająk przędzie przez cały rok, a nie ma z tego odzienia.
Odrzekł Święty Błogosławiony: Dawidzie, kpisz sobie z moich stworzeń, ale przyjdzie czas, że będziesz ich potrzebował.
Gdy Dawid ukrył się w jaskini, chroniąc się przed królem Saulem, Święty Błogosławiony nasłał pająka, który oprzędł wejście do jaskini i zamknął ją. Nadszedł Saul i widząc zasłonięte pajęczyną wejście do jaskini, rzekł: Zapewne nie wszedł tu nikt, bo gdyby wszedł, rozdarłby pajęczynę. Odszedł więc nie próbując wejść do środka. A gdy Dawid opuścił jaskinię i zobaczył pająka, ucałował go i rzekł doń: Niech będzie błogosławiony Twój Stwórca i ty bądź błogosławiony.
Innym razem Dawid naszedł Saula, gdy ten spał w obozie, a Awner leżał u wejścia do jego namiotu, tak że głowa znajdowała się w jednym wejściu, a wyprostowane nogi w drugim. Dawid wszedł pomiędzy jego nogami i zabrał dzbanek z wodą. Ale w chwili, gdy chciał wyjść i znalazł się między jego nogami, Awner wyciągnął nogi i zagrodził mu wyjście jakby dwoma wielkimi słupami. Zwrócił się Dawid z błaganiem do Tego, który jest Święty Błogosławiony, mówiąc: Boże mój, Boże, czemuś mnie opuścił. Święty Błogosławiony uczynił cud, zesłał osę która użądliła Awnera w nogi, a ten je skulił i Dawid wyszedł. I od razu złożył dziękczynienie Temu, który jest Święty Błogosławiony: Władco świata! Kto dokonałby czynów takich, jak Twoje, i jak dzieła Twoje potężne, albowiem wszystkie Twoje dzieła są piękne i pożyteczne.
AWOT DEBEN SETEA
 

Więcej na następnej stronie

W pewnej miejscowości żył jaszczur, który czynił spustoszenie wśród ludzi. Doniesiono o tym Rabbiemu Chaninie ben Dosa. Rzekł: pokażcie mi jego norę. Wskazano mu norę. Postawił swą piętę w otworze nory. Jaszczur wyszedł, pokąsał go i zdechł. Rabbi Chanina zarzucił go na plecy i przyniósł do bet midraszu. Powiedział: Patrzcie, moje dzieci, to nie jaszczur zabija, ale zabija grzech.
Wówczas powiedzieli ludzie: Biada człowiekowi, który napotkał jaszczura, i biada jaszczurowi, który napotkał Rabbiego Chaninę ben Dosa.
BERACHOT 33

Rabbi Janaj siedział u wejścia do miasta i nauczał. Ujrzał węża pełzającego ku miastu. Odpędził go z jednej strony, ale ten wrócił z drugiej. Odpędził go stamtąd, ale ten wrócił z innej strony. Rzekł Rabbi Janaj : Ten ma jakieś zadanie do spełnienia.
Wkrótce rozeszła się po mieście wieść: Człowiek taki a taki, syn tego i tego został pokąsany przez węża i zmarł.
BERESZIT RABBA 10; TANHUMA HAKADOSZ CHUKAT

A chlebem codziennym węża będzie proch. Spotkali się Rabbi Ami i Rabbi Assi. Jeden z nich rzekł: Nawet gdyby jadł najlepsze przysmaki świata, zasmakuje w nich dopiero wtedy, gdy mają smak prochu. Drugi powiedział: Nawet gdyby jadł najlepsze przysmaki świata, poczuje się nasycony dopiero, gdy zje proch.
JOMMA75

Rzekł Raw Safra, powołując się na słowa Rabbiego Jehoszuy z Rzymu: Trzy są rodzaje trucizn: jad młodego węża, opadający na dno naczynia; jad węża średniego wieku, pieniący się i rozlewający; oraz jad starego węża, pływający po wierzchu.
AWODA ZARA 30

Rzekł ogon węża do głowy: Jak długo będziesz chodziła zawsze na przedzie? Teraz ja pójdę przodem. Odrzekła: Idź! Poszedł i napotkał kałużę pełną wody; wpakował węża do środka. Napotkał ogień i wsadził węża do ognia. Napotkał krzaki cierniste i nabił węża na ciernie. A skąd to wszystko? Bo głowa poszła za ogonem.
DEWARIM RABBA l

Rzekł Raw Jehuda, rzekł Raw: Nic z tego, co Święty Błogosławiony stworzył na świecie, nie zostało stworzone na próżno. Nawet stworzenia, które skłonny jesteś uważać za niepotrzebne, jak węże, skorpiony, żaby, muchy, pchły i komary, nawet i one objęte są wielkością stworzenia.
SZABBAT 77; BERESZIT RABBA 17

Jako wąż na drodze.
Wszystkie zwierzęta chodzą parami, tylko wąż porusza się po drodze samotnie.
BEHESZIT RABBA 99


Dni moje będą liczne jako piasek.
W szkole, którą kierował Rabbi Janaj, powiadano: Ptak o nazwie feniks żyje tysiąc lat. Z końcem roku tysiącznego ogień ogarnia jego gniazdo, spala go, pozostawiając resztę wielkości jaja; wyrastają mu nowe członki i ptak wraca do życia.
Rabbi Judan ben Rabbi Simeon powiada: Z końcem tysiącznego roku ciało jego niszczeje, skrzydła zanikają, pozostaje reszta wielkości jaja, z której ponownie wyrastają członki.
BERESZIT RABBA 19; PIRKE DERABBI ELIEZER

Paw ma trzysta sześćdziesiąt barw, tyle, ile dni liczy rok.
BERESZIT RABBA 7
 

Więcej na następnej stronie

Kuropatwa przynosi jaja innych gatunków ptaków i wysiaduje je, aż ze skorupki wyjdą pisklęta. Wyrywają one kuropatwie piórka i pożerają je. Chce ulecieć, ale nie może, bo nie ma piór. Znajdzie ją gad lub inne zwierzę i pożre. Dlaczego tak jej się dzieje? Bo wysiadywała nie swoje jajka.
JALKUT SZIMEONI JIRMIJA

Rzekł Rabbi Jehuda: Bocian - to biały sęp. Czemu nazywa się bocianem? Bo odnosi się łaskawie do swoich towarzyszy.
CHULLIN 63

Jest pewien ptak gnieżdżący się nad brzegami morza, zwie się rajskim ptakiem. Gdy zaświeci słońce, mieni się on różnymi barwami.
BERACHOT 6


Zwierzęta mają swój język, każdy rodzaj ma swój własny język.
LEKACH Tow BERESZIT 3

Rabbi Szymon ben Chalafta miał kurę, która zwichnęła nogę w biodrze. Sporządził jej podpórkę z trzciny i tak żyła.
CHULLIN 57

Orzeł, zanim wejdzie do swego gniazda, trzepoce skrzydłami pośród gałęzi, czekając, aż zbudzi się jego potomstwo i nabierze sił, by go powitać.
PESIKTA 7

Powiadano: Kruk jest okrutny, gdy wyklują się młode; on, widząc, że są białe, kiedy sam jest czarny, porzuca je i odchodzi, a Święty Błogosławiony dba o ich pożywienie.
WAJIKRA RABBA 19; MIDRASZ HAGADOL

Na skrzydłach orłów
Wszystkie ptaki trzymają swoje młode między nogami, bo obawiają się ptaka lecącego nad nimi. Tylko orzeł boi się jedynie człowieka, aby nie wypuścił weń strzały. Powiada on: Lepiej niechby strzała ugodziła we mnie, a nie w moje małe.
JALKUT SZIMEONI JITRO

Rabbi Akiwa zwykł był mawiać: Jak rozliczne są dzieła Twoje, Panie? Są stworzenia żyjące w morzu i te, które żyją na lądzie. Żyjące w morzu umierają, gdy wyjdą na ląd, a żyjące na lądzie giną natychmiast, kiedy utoną w morzu. Są stworzenia żyjące w płomieniach i są żyjące w powietrzu. Te z płomieni giną natychmiast, kiedy uniosą się w powietrze, a te z powietrza giną, kiedy pogrążą się w płomieniach. I dlatego: Jak rozliczne są dzieła Twoje, Panie.
CHULLIN 127

Gdy ścina się drzewo owocowe, wydaje ono głos od krańca do krańca ziemi, ale nikt tego nie słyszy.
PIBKE DERABBI ELIEZER

Cały świat to w trzeciej części morza, w trzeciej części pustynie, w trzeciej części lądy.
TOSEFTA PESIKTA 94

Rzekł Rabbi Szymon ben Jochaj: Nie wiemy, czy [słońce i księżyc] lecą w powietrzu, czy też tkwią na nieboskłonie, czy toczą się, czy płyną. Trudna to sprawa i ludzie nie są w stanie tego pojąć.
BERESZIT RABBA 6
 

Więcej na następnej stronie

Trzysta sześćdziesiąt pięć okien stworzył Święty Błogosławiony na użytek świata. Sto osiemdziesiąt dwa na wschodzie, sto osiemdziesiąt dwa na zachodzie i jedno w środku nieboskłonu. Z niego to wyszło słońce na początku stworzenia.
Rosz HASZANA l

Nauczali nasi mistrzowie: Trzy głosy przechodzą od krańca do krańca świata; ludzie są pośrodku, ale głosów tych nie słyszą. A oto one: dźwięk tarczy słonecznej, gwar miejskiego tłumu i głos duszy opuszczającej ciało.
JOMMA 20; BERESZIT RABBA 6

Rzekł Raw Jehuda: Wiatr po deszczu jest jak deszcz. Chmura po deszczu jest jak deszcz. Słońce po deszczu - jak dwa deszcze.
TAANIT 3

Na Zachodzie powiadano: Ciemne chmury to obfite deszcze; jasne chmury - przelotne deszcze.
TAANIT 10

Rzekł Rabbi Jehoszua ben Lewi: Kto ujrzy tęczę w chmurach, powinien upaść na twarz. Na Zachodzie zaś przeklinano takiego, bo wydawało się, jakby się kłaniał tęczy.
BERACHOT 59

Jaka jest największa klęska? Trzęsienie ziemi - rzekł Raw Katina.
Pewnego razu Raw Katina był w podróży. W chwili gdy znalazł się przed domem pewnego czarownika, dały się słyszeć odgłosy trzęsienia ziemi. Rzekł: Czarowniku, czy wiesz, co oznacza to drżenie? Ten zaś krzyknął wielkim głosem: Katina, Katina! Jakże bym nie wiedział? W chwili, gdy Święty Błogosławiony wspomina swoje dzieci pogrążone w żałości pośród narodów świata, dwie jego łzy spływają do Wielkiego Morza, a jego głos rozlega się od krańca do krańca świata. I to jest trzęsienie ziemi.
Rzekł Raw Katina: To Święty Błogosławiony załamuje ręce.
Rzekł Rabbi Natan: To jego westchnienie. A mędrcy powiadają: To jego tupnięcie o nieboskłon. Zaś Rabbi Acha bar Jaakow powiedział: Podkurcza nogi pod tronem Swojej chwały.
BEHACHOT 59

Rzekł Rabbi Jehoszua bar Rabbi Chanina: Gdy wicher pędzi sprzed oblicza Tego, który jest Święty Błogosławiony, On hamuje go, ciskając na zbocza gór i zwalnia pęd jego na pagórkach, i mówi do niego: Leć ostrożnie i nie szkodź ludziom.
WAJIKRA RABBA 15

Nauczano: Powiada Abba Szaul: Piękna pogoda w Święto Tygodni to oznaka pogody na cały rok.
Rzekł Raw Zawid: Gdy pierwszy dzień Nowego Roku jest ciepły, ciepły będzie cały rok, gdy zimny - cały rok będzie zimny.
BAWA BATRA 147

Pewien człowiek udał się do Rzymu, aby sprzedać szafir. Rzekł doń kupujący: Wezmę go i wypróbuję. Położył kamień na kowadle i zaczął weń bić młotkiem. Pękło kowadło, spłaszczył się młotek, a szafir pozostał nietknięty.
ECHA RABBA

Pewien człowiek udał się raz z ziemi izraelskiej do Babilonu. Kiedy posilał się w drodze, zauważył dwa ptaki walczące ze sobą, jeden z nich zabił drugiego, odleciał i przyniósł jakieś zielsko, które położył na dziobie zabitego ptaka, a ten ożył. Ów człowiek podniósł odrobinę zielska, które spadło z ptaka i poszedł, aby ożywić zmarłych. Gdy dotarł do wybrzeża Tyru, natknął się na nieżywego lwa. Położył zielsko na jego paszczy, a lew natychmiast ożył, wstał i pożarł człowieka.
Jak to przysłowie powiada: Nie czyń złemu dobrego, a zło cię nie dotknie.
BAMIDBAR RABBA 18; TANCHUMA HAKADOSZ CHUKAT

Nauczali nasi mistrzowie: Wszystko, co żyje na lądzie, żyje także w morzu, z wyjątkiem łasicy.
CHULLIN 127

Teksty zaczerpnięto z książki "Z mądrości Talmudu"

TAGI: