• Maluczki
    19.10.2015 19:33
    A co z antypolonizmem? Ten nie jest grzechem?
  • Alladin
    19.10.2015 20:18
    Sprowadzanie problemu do jednego narodu, wróci rykoszetem w stronę Episkopatu.
    "Żydzi zabili Pana Jezusa i proroków, i nas także prześladowali. A nie podobają się oni Bogu i sprzeciwiają się wszystkim ludziom."
    1 Tes 2,15
    Różne są oblicza antysemityzmu.
    Antysemityzm można zarzucić nawet rodowitym Żydom jak Filkensteinowi. Prawda jest natomiast ponad hasłami. Fanatyzm też odchodzi od prawdy, dlatego fanatyczny antysemityzm podlega zdecydowania pod słowa Episkopatu.
    Chrześcijaństwo nie przyjmuje wszystkich dogmatów judaizmu i odwrotnie, czyli w tych miejscach judaizm i chrześcijaństwo są względem siebie anty i raczej się to nie zmieni, o jakim więc antyjudaizmie mowa?
    Mam niestety wrażenie, że Episkopat dał się wciągnąć w rozgrywki polityczne, gdzie żongluje się terminami "antysemityzm", lecz na wszelki wypadek granice semantyczne tego terminu nie są wyraźnie określone, aby można było w wygodnej dla siebie chwili walnąć tym terminem adwersarzowi, który może nawet stać po stronie prawdy i mieć rację.
  • maja
    19.10.2015 20:30
    Polecam wykłady ks. prof. W.Chrostowskiego. Także szacownym biskupom.
  • zaba na rowerze
    19.10.2015 20:50
    Tam skarb twój, gdzie serce twoje.
  • Orwell
    19.10.2015 21:54
    "Żyd współczesny nie może żyć bez antysemityzmu.Jeśli antysemityzm gdzieś nie istnieje - on go stworzy "(1962).
    Isaac Bashevis Singer
  • qaduq
    20.10.2015 04:53
    Wszystko pięknie. Brakuje jednak równowagi. Jeśli już antysemityzm z dodatkiem jednej stony to również dla równowagi islamizm. Inaczej cala konstrukcja wali się na jeden bok.
  • DNA
    20.10.2015 07:35
    A antypolonizm to nie...? czy inny anty narodowe działanie? Semityzm to szerokie pojęcie i nie dotyczy tylko Żydów. To z czym mamy do czynienia to świetny sposób na wybielanie się i szachowanie innych. Każda krytyka podciągana jest pod antysemityzm i zaczyna być w ten sposób szantażem, a nie walka o dobre imię.
  • tarpan
    20.10.2015 07:45
    To ważny list. To samo zresztą odnosi się do muzułmanów.
  • igor
    20.10.2015 07:56

    Grzechem jest antyjudaizm ale grzechem jest też antypolonizm. Przypomnę o Katyniu, Żołnierzach kampanii wrześniowej mordowanych w powojennej Polsce. Zarówno w Katyniu (ale też Kozielsku, Ostaszkowie, Charkowie, Miednoje, Smoleńsku i wielu innych) jak również Stalinowscy oprawcy w powojennej Polsce byli wyznania mojżeszowego. Proszę o tym pamiętać, pisząc artykuł. Czym jednak jest ten antyjudaizm, ktoś może powiedzieć? Bo jeśli jestem antyjudaistą tylko dlatego, że wierzę w Jezusa Chrystusa Mesjasza to przepraszam ale od wiary nie odejdę.

    • Kopyrda
      20.10.2015 16:33
      Szczgolowe dane dotyczacych wiekszosci oprawcow w Katyniu nie zostaly opublikowane. Wiekszosc stalinowkich oprawcwo wywodzila sie z polskich katolickich rodzin.
      Zgodnie z twoja logika, mordercy ks. Popieluszki byli wyznania katolickiego.
      • Mirrro
        22.10.2015 00:43
        "Wiekszosc stalinowkich oprawcwo wywodzila sie z polskich katolickich rodzin." - większość tzn ponad 50 % ?. Udowodnij to. A jeżeli nie to odwołaj, bo jesteś kłamcą.
        I zdefiniuj "stalinowskich oprawców". Bo tak się robi dowodzenie.
    • JAWA25
      12.11.2016 09:33
      komunistyczni oprawcy byli "wyznania" bolszewickiego
  • gada
    20.10.2015 08:59
    Miłowac blixniego swego, znczy zyczyć mu wszystkiego dobrego, przede wszystkim "życia wiecznego w przyszłym świecie". Grzechem jest wrogość, niesłuszna dyskryminacja,znieważanie (także dokonane za pomocą środków masowego komunikowania), naruszanie nietykalności cielesnej swego bliźniego, fałszywe oskarżenia, malowanie haseł na synagogach itp. Nie lubić kogos, gdy sa powody - to nie grzech. Czy jest grzechem niechęć do kultury zydowskiej? Do religii (antyjudaizm)? Antysemityzm ekonomiczny ? Polityczny - czyli krytyka polityki Izraela ? Na pewno nie !
  • toffi
    20.10.2015 09:45
    Ciekawe, czy dla żydów antypolonizm lub antychrześcijanizm też jest grzechem?
  • anpolade
    20.10.2015 10:16
    A antypolonizm będzie nagrodzony Niebem
  • _jasiek
    20.10.2015 11:43
    Odnoszę wrażenie, że tego typu komunikaty wzmagają niechęć, tam gdzie jest. Dodałbym jeszcze, że zgodnie z popularną definicją antysemitą jest ten kogo nie lubią Żydzi i taką łatkę mu przyprawiają. Dość często spotyka to ich współrodaków, którzy chcą zasypywać bariery między nimi a Gojami.
  • max
    20.10.2015 18:11
    Antysemityzm, antypolonizm i każde uprzedzenie narodowościowe jest oczywiście złe.

    Problem polega na tym, że Polacy bardzo często są niesłusznie posądzani o antysemitym, weźmy np ostatnie haniebne ataki pana Grossa i innych jemu podobnych, oszczerstwa, że Polacy zabili więcej Żydów od Niemców (sformułowane na podstawie absurdalnej tezy, że Żydzi którym udało się uciec z Gett niemieckich i nie przeżyli wojny zostali zabici przez Polaków), czy że jeśli Polacy, którym za pomoc Żydom groziła kara śmierci (pomagającemu i jego rodzinie), nie udzielali pomocy Żydom to są współsprawcami czy nawet beneficjentami Holokaustu. Takie stwierdzenia może powiedzieć tylko osoba skrajnie uprzedzona do Polaków, o złej woli. Niestety młodzież Izraelska jadąca z pielgrzymką do niemieckich obozów zagłady w Polsce często jest poddawana wcześniej indoktrynacji, jest przeświadczona o skrajnym antysemityzmie Polaków i czuje niechęć do nas. Należy pamiętać, że Niemcy budowali w Polsce obozy koncentracyjne w celu eksterminacji całego narodu polskiego nie tylko obywateli pochodzenia żydowskiego. Pierwsze dwa lata to Polacy stanowili największą grupę więźniów w obozach np w Auschwitz.

    Warto też zastanowić się nad stwierdzeniem jednego Żyda - obecnie antysemitą nie jest osoba która nie lubi Żydów, a osoba której nie lubią Żydzi.


    Ciekawy artykuł dotyczący antypolonizmu:

    http://www.piastinstitute.org/assets/library/Anti-Polonism.pdf
  • Up
    20.10.2015 22:12
    Gdyby Jezus praktykował religijne braterstwo z faryzeuszami, nie zostałby ukrzyżowany.
    Rzeczywiście, to czas Apokalipsy, gdy gwiazdy (czyli ci, którzy powinni być przewodnikami duchowymi) straciły swój blask.
    Nie ma żydów Tory, z której wypływa Nowy Testament. Są już tylko żydzi Talmudu, który Chrystusa odrzuca. Dla nich chrześcijanie to co najwyżej sekta, którą uzurpuje sobie prawa do Mesjasza. Biskupi to muszą wiedzieć, jeśli więc mimo to stręczą judeochrześcijaństwo, to, przy najwyższej dozie uprzejmości można nazwać tylko schizofrenią.
  • vanitas
    20.10.2015 23:13
    O-o...
    "Antyjudaizm i antysemityzm są grzechem przeciwko miłości bliźniego " - bez definiowania? Bo antysemitami byli zarówno niemcy-naziści mrdujący w Auschwitz jak i Zofia Kossak która tych żydów starała sią (z niezłym skutkiem) ratować (założyła Żegotę). P.S. a większość polaków - morderców żydów nie była antysemitami (których lubi wyciągac Gross i podobni). Po prostu skorzystali z okazji zamordowania i ogrambienia kogoś bezkarnie...

    'W dokumencie na 50. rocznicę ogłoszenia deklaracji "Nostra aetate" – o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich – biskupi określają ten soborowy dokument jako prawdziwy przełom we wzajemnych relacjach chrześcijan i Żydów.' - hm "zmieniliśmy doktrynę" to raczej samooskarżenie...

    "Episkopat podkreśla, że "dialog chrześcijańsko-żydowski nie może być nigdy traktowany jako 'religijne hobby' nielicznej grupy zapaleńców, lecz powinien coraz bardziej przenikać do głównego nurtu duszpasterstwa, takiego jak katecheza, głoszenie Słowa Bożego, pielgrzymki do Ziemi Świętej"." - ok. A jaki jest CEL tego dialogu?

    "Tłumaczą także, że zgodnie z nauczaniem Kościoła religia Żydów nie jest dla chrześcijan religią zewnętrzną, lecz religią wewnętrzną" - Judaizm czy Mozaizm? Bo mozaizm skończył się wraz z ostatnim zburzeniem świątyni - a jedyne co go napędza jest bunt wobec chrześcijaństwa. Innymi słowy mozaizm stał się chrześcijaństwem, a judaizm powstał jako nieuznanie Mesjasza...

    'W liście na 50. rocznicę "Nostra aetate" Episkopat podkreśla, że "antyjudaizm i antysemityzm są grzechem przeciwko miłości bliźniego, grzechem niweczącym prawdę o chrześcijańskiej tożsamości i dlatego ich kategorycznego potępienia nie można łagodzić przez uwarunkowania kulturowe, polityczne czy ideologiczne, w jakich antyjudaizm i antysemityzm występowały w przeszłości".' - hmm chrześcijański antyjudaizm JEST częścią doktryny Kościoła - biskupi potępiają doktrynę Kościoła??? - "antyjudaizm"="kocham Cię, ale nienawidzę błędów w które wierzysz"

    "Nawiązując do Zagłady Żydów zaplanowanej przez nazistowskie Niemcy na terenie okupowanej Polski, biskupi zaznaczają, że ten barbarzyński wyrok wydany na naród żydowski spotykał się niekiedy z obojętnością pewnej części chrześcijan" - hmmm. Jak kto walczy o życie nia zastanawia się kto już zginął. To obojętność?

    'Gdyby chrześcijanie i Żydzi praktykowali w przeszłości religijne braterstwo, więcej Żydów znalazłoby ratunek i pomoc ze strony chrześcijan" – stwierdzają autorzy Listu.' - "co by było gdyby"- to raczej kiepskie uprawianie histori. A założenie nie możliwe do zrealizowania do tej pory. W czasie okupacji - było mnóstwo czynników uniemożliwiających wręcz skuteczną pomoc:

    - żydowcy agenci gestapo (sypiących każdego kto im pomógł). Dlatego m.in. sowieccy partyzanci mieli rozkaz rozstrzeliwywać każdego zyda jaki do nich "z zewnątrz" trafił. Mimo, iż w oddziale mogli być Żydzi "właśni"

    - o ukrywaniu (obojętnie - żyda, dezertera itp) po pół roku wiedzą wszyscy sąsiedzi. Jeśli choć jeden doniesie - ukrywający i ukrywany giną. A czasem w sąsiedztwie pojawiały się nowe osoby - nie wiadomo czy im można ufać...

    - niemcy wprowadzili reglamentacje żywności. Za małą by wyżywić normalnie. Ukrywać można było tylko - jak się było bogatym albo jak się miało pomoc z zewnątrz, albo własne gospodarstwo.

    - trudno ukrywać kogoś "na czas nieokreślony". Ukrywanie zużywa zasoby (zapasy, pieniądze, jedzenie) - na rok wystarczy, na dwa być może też - ale na 3? na 4? na 5? na 10? Z moimi "zasobami" przez rok pewnie bym kogoś zdołał ukryć, to najpóźniej po jakiś 3 latach musiał bym go "wyrzucić" - wpadł by od razu, a próbując ratować zycie pewnie by mnie wsypał. Fajna perspektywa...

    - w "Żegocie" na 1 ukrywanego "pracowało" 20 Polaków...


    "Zachęcają też, by w imię miłości bliźniego zaopiekować się miejscami świadczącymi o wielowiekowej obecności Żydów w Polsce, zwłaszcza zaniedbanymi cmentarzami." - co ma opieka nad zabytkami czy cmentarzami do milości bliżniego? (i co z pieniędzmi, które na restauracje cmentarzy wspólnota żydowska dostała od państwa?)

    'Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich została ogłoszona przez ojców Soboru Watykańskiego II 28 października 1965 r. Zmieniła ona w zasadniczy sposób podejście Kościoła katolickiego do tych religii i wyznaczyła perspektywy dialogu międzyreligijnego. Deklaracja ta stała się jednym z najlepiej odebranych przez opinię światową dokumentów soborowych.' - jak "świat" chwali Kościół- to najlepszy dowód, że coś jest nie tak z tym Kościołem
  • kolobolo
    21.10.2015 15:34
    kolobolo
    Czytam te komentarze i oczom nie wierzę. "Ale jaka jest definicja antysemityzmu?". No taka, że najeżdżasz chłopie na Żydów tylko za to, że są Żydami! Że należą do tego a nie innego narodu! Koniec! Mordowanie, zdradzanie, poniżanie są grzechami wobec każdego człowieka niezależnie od narodowości, nie tylko wobec Żydów! Jeśli uważasz drugiego człowieka za gorszego tylko z powodu jego narodowości, to popełniasz grzech! I agresja, którą ten komunikat rodzi to żałosna forma obrony swojego antysemickiego stanowiska. Bo jego zmiana wymagałaby nawrócenia, a to już sprawa bolesna i trudna, prawda?
    • zaba na rowerze
      21.10.2015 16:43
      Proszę sprawdzić słowo "Semita", dowiesz się, że Semitami jest znaczna cześć wyznawców islamu. Wiele osób uznaje, że Islam jest w swych założeniach groźny, a kultura w której powstał - niebezpieczna. Żydzi jako nacja, wywodzą się z tego samego kręgu obyczajowego. Wiec jeśli antysemityzm określa człowieka ostrożnego i zdystansowanego w relacjach z Semitami, to pewnie jestem antysemitą.
      No ale pewności nie ma, czym jest ten zły, grzeszny antysemityzm i kto nadaje tytuł antysemity roku.
      • _jasiek
        21.10.2015 17:24
        Słusznie podkreślił Pan krąg obyczajowy a nie geny bo współcześni wyznawcy judaizmu i ich bezwyznaniowe potomstwo to wywodząca się z Azji ludność turecka. Ciekawe, że izraelscy uczeni badający te zagadnienia przez wielu swoich pobratymców okrzyknięci zostali antysemitami. W tym kontekście to nawet ma sens.
    • kolobolo
      22.10.2015 11:15
      kolobolo
      Ej, super, nowe definicje, nowe pojęcia... Tylko po co? Chodzi o grzech. Nie o tytuły, określenia i nazwy. Chodzi o to jak patrzysz na człowieka na ulicy, o którym nie wiesz nic poza tym, że jest Żydem! Jeśli od razu ma u Ciebie minus, to grzeszysz. Nie "otrzymujesz tytuł antysemity", tylko grzeszysz. To coś, co się załatwia na spowiedzi, indywidualnie, bez świadków i publicznych deklaracji. I teraz nie możesz powiedzieć "nie wiedziałem, że to grzech". Cała reszta to mydlenie oczu.
    • eddy
      26.06.2016 23:21
      Tak, tylko że okrzyknięty antysemitą zostaje również ten który: krytykuje zbrodnie Izraela wobec Palestyńczyków, nie podoba mu się opanowanie przez Żydów mediów czy finansów, zauważa, że Żydzi wiodą prym w Hollywood, twierdzi że w holkauście zginęło 5 mln Żydów a nie 6 mln, wyrzuci Żyda z pracy, zakpi z żydłaczenia starych Żydów, powie o jakimś żydowskim zbrodniarzu że był Żydem, nie znosi gęsiego pipka, itp itd
  • Falco Peregrinus
    21.10.2015 19:41
    Dawniej Kosciol Rzymsko-Katolicki uczyl, ze spotykajac Jezusa spotykasz chrzescijanstwo. Jezeli dzis zdaniem Ksiazat Kosciola spotykajac Jezusa - spotykam judaizm - to logicznie rzecz biorac wychodzi, ze chrzescijanstwo to taki rzymski judaizm... .

    Czy w takim razie nie bardziej chwalebne i sprawiedliwe byloby rozwiazac Kosciol Rzymsko-Katolicki i przejsc an bloc na judaizm?!? Skoro to i tak wszystko jedno...!!!
  • Mirrro
    22.10.2015 00:37
    Rozumiem że w Izraelu w tym czasie w synagogach będzie czytany List - ze anty chrześcijaństwo jest grzechem.
    Czy episkopat nie ma większych problemów.
  • marcin
    22.10.2015 17:33
    nie przeszkadza mi być antysemitą ,przeszkadza mi nie być judeorealistą
  • Orwell
    22.10.2015 22:19
    @Daniel 115.
    Nie znam rabina Petera Haymana a jego wypowiedź zaczerpnełem z książki Waldemara Łysiaka "SALON 2" ALFABET SZULERÓW. W rozdziale" Antysemityzm". Jedno jest pewne, autor miałby proces sądowy gdyby napisał nieprawdę.
  • eddy
    22.10.2015 23:11
    W tej sprawie powinien wypowiadać się jedynie ks. prof. Waldemar Chrostowski.
  • Dzięcioł
    23.10.2015 10:43
    Primo, zgodzę się, że antysemityzm jak wszystkie formy rasizmu jest grzesznym zanegowaniem tego, że wszyscy ludzie obdarzeni są tą samą ludzką naturą, równą w oczach Boga.

    Secundo, nie zgodzę się co do antyjudaizmu. Fakt, że judaizm jest zjawiskiem wewnętrznym prawdziwej religii, nie zmienia faktu, że dzisiejszy judaizm rabiniczny który w obecnej formie powstał w kontrze do młodego chrześcijaństwa jest herezją odrzucającą prawdziwego Zbawcę i Mesjasza, odrzucającą fakt, że Stare Przymierze zostało wypełnione.
    W tym kontekście przy wszystkich dyplomatycznych gestach jasne powinno być, że wyznawcy judaizmu powinni się nawrócić i przyjąć Jezusa jako zbawcę i Mesjasza.
  • jacekw
    23.10.2015 12:42
    Judaizm neguje mesjańska godność Jezusa z Nazaretu. Tylko że ten sam Jezus powiedział: ktokolwiek powie słowo przeciw Synowi Człowieczemu, temu będzie wybaczone. Jesli On wybaczył, to jak możesz ty byc antyjudaistą?
  • Rycho
    25.10.2015 16:51
    Zgodzę się, że antysemityzm jest grzechem ale nie można wszystkiego pod antysemityzm podciągać. Jeżeli jest człowiek lub grupa ludzi którzy źle postępują to należy takie czyny potępiać - nie ludzi. Ale w tym przypadku zaraz jest rwetes i oskarżenia pod antysemityzm. W każdym narodzie są dobrzy i źli ludzie ale dlaczego akurat żydzi mają mieć jakieś profity aby nie krytykować ich. Przecież Pan Jezus też krytykował niegodne czyny wśród izraelitów więc trzeba rozróżnić złe czyny od krytyki całego narodu.
  • kpt. zbik
    29.07.2016 12:59
    a jaka jest definicja antysemityzmu? bo jeśli taka, że antysemitą jest ten, którego ktoś nim mianuje, to z definicji nie może to być grzech...
Dyskusja zakończona.
Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg