publikacja 03.08.2012 07:33
Nadszedł święty miesiąc Ramadan – dla muzułmanów czas postu, modlitwy, zbliżenia się do Boga. Wyznawcy islamu wspominają w tych dniach zesłanie Koranu, który Allah przekazał Muhammadowi za pośrednictwem… anioła Gabriela. W ten sposób postać tak istotna w chrześcijaństwie stanęła w centrum najważniejszych wydarzeń dla wyznawców nowej religii.
Anioł Dżibril
Perska rycina z XIII wieku
wikimedia (PD)
Zesłanie Koranu
Jak podaje sunna (tradycja muzułmańska), Muhammad miał zwyczaj oddalania się na medytacje na górę Hira w okolicach Mekki. Podczas nocnych rozmyślań przybył do niego Dżibril i rozkazał: Iqra! Recytuj! Kiedy Muhammad nie wiedział, co ma recytować, anioł ścisnął go w pasie i znów wydał rozkaz. Dopiero gdy uścisnął go po raz drugi, z ust proroka popłynęły słowa:
Głoś! w imię twego Pana, który stworzył! Stworzył człowieka z grudki krwi zakrzepłej! Głoś! Twój Pan jest najszlachetniejszy! Ten, który nauczył człowieka przez pióro; nauczył człowieka tego, czego on nie wiedział (96:1-5).
Jak podaje hadis, przerażony Muhammad uciekł do domu i opowiedział o całym wydarzeniu Chadidży, swojej żonie. Ta zaprowadziła go do kuzyna, który znał święte księgi chrześcijan i żydów. Waraka ibn Nawfal pouczył proroka, iż przybył do niego ten sam anioł, którego Bóg posłał do Mojżesza (!). W ten sposób upewnił Muhammada, że jego misja pochodzi od Allaha.
Po trzech latach prorok ponownie ujrzał Dżibrila siedzącego na tronie między niebem a ziemią. Muhammad schował się w domu i poprosił, aby okryto go kocami. Wedle tradycji prawdziwa postać Dżibrila jest przerażająca i piękna jednocześnie – posiada sześćset skrzydeł przesłaniających horyzont, z każdego sypią się szlachetne kamienie. Zazwyczaj anioł ukrywał swoje rzeczywiste oblicze i objawiał się prorokowi w ludzkiej postaci. Czasem ujawniał się jako silny mężczyzna w zielonych szatach, z jedwabnym turbanem na głowie, jadący na koniu bądź mule. Innym razem przybierał wygląd jednego z uczniów proroka – Dihja al-Kalbiego i w takiej postaci był widziany przez innych towarzyszy. To znów mógł przybierać postać Beduina. Według jednego z hadisów Muhammadowi na oczach jego towarzyszy ukazał się Dżibril pod postacią mężczyzny w idealnie białych szatach i czarnych włosach. Maria, matka Jezusa, miała ujrzeć Dżibrila jako doskonałego człowieka.
Bitwa pod Badrem (624 r.)
Dżibril przybywa wspomóc w walce walczących muzułmanów
Palm dogg
Inne misje Dżibrila
Koran oraz muzułmańska sunna mają wiele punktów wspólnych z nauczaniem żydów i chrześcijan. Spore rzesze postaci biblijnych możemy znaleźć na kartach muzułmańskich świętych ksiąg. Tak też jest z Jezusem, zwanym w islamie Isą, którego narodzenie zwiastował Marii nie kto inny, jak właśnie Dżibril. Koran dwukrotnie, w surze trzeciej i dziewiętnastej dość dokładnie opisuje jej dzieje, dzieciństwo, dziewicze poczęcie syna dzięki mocy Allacha zwiastowane przez anioła. Wtedy posłaliśmy do niej Naszego Ducha i on ukazał się jej jako doskonały człowiek. Powiedziała: <<Szukam schronienia u Miłosiernego przed tobą, jeśli jesteś bogobojny>>. On powiedział: <<Ja jestem tylko posłańcem twego Pana, aby dać tobie chłopca czystego>> (19:17-19). Naukowcy twierdzą, że inspiracją dla opisanych w Koranie dziejów Marii i Jezusa mogła być apokryficzna Protoewangelia Jakuba.
W świętych tekstach islamu wspomina się wielu proroków znanych żydom i chrześcijanom, do których Bóg posyłał swoich posłańców. Jak wierzą wyznawcy islamu, Allah już wielokrotnie przekazywał ludziom za pośrednictwem proroków swoją wolę, tylko ludzie bądź o niej zapominali, bądź ją zniekształcali. Można uznać, że skoro orędzie było wciąż takie samo, to i posłaniec także był ten sam, a więc był nim Dżibril, jak twierdzą niektórzy myśliciele muzułmańscy. Twierdzenia egzegetów, jakoby jeden i ten sam anioł miał przynieść jedno i to samo objawienie wszystkim prorokom, których pieczęcią jest Muhammad, opiera się zapewne na słowach Koranu podkreślających tą jedność przekazu: Zaprawdę, objawiliśmy tobie, tak jak objawiliśmy Noemu i prorokom po nim; i jak objawiliśmy Abrahamowi i Ismailowi Izaakowi i Jakubowi, jak i pokoleniom, Jezusowi, Hiobowi i Jonaszowi, Aaronowi i Salomonowi; a Dawidowi daliśmy Psalmy. I posłańcom - o których opowiadaliśmy tobie poprzednio, i posłańcom - o których ci nie opowiadaliśmy - a Bóg przemawiał jasno do Mojżesza - i posłańcom - zwiastującym i ostrzegającym, aby ludzie nie mieli przeciwko Bogu żadnego dowodu, po posłańcach. Bóg jest potężny, mądry! (4:163-165).
Dżibril jest nie tylko wysłannikiem Boga mającym przekazywać objawienie. Jak podaje islamska tradycja, Dżibril był przewodnikiem Muhammada po zaświatach podczas Nocnej Podróży, kiedy pewnej nocy prorok został wzięty z Mekki do Jerozolimy, a stamtąd do nieba. Z hadisów dowiadujemy się, iż kiedy spał, Dżibril otwarł jego klatkę piersiową, obmył serce w wodzie ze źródła Zamzam. Następnie wlał w jego wnętrze mądrość i wiarę znajdujące się w złotym naczyniu. Po „zabiegu”, jakiego dokonał Dżibril Muhammad na grzbiecie niebiańskiego wierzchowca al-Buraqa miał udać się do Jerozolimy, gdzie odprawił modlitwę, a stamtąd został wzięty do nieba. Odwiedził wszystkie jego poziomy, spotykał proroków, aniołów, a wreszcie i samego Allaha.
Aniołów w tradycji muzułmańskiej charakteryzuje duch walki. Dżibril, jako najlepszy z nich, wspierał proroka i jego towarzyszy w bitwie pod Badrem, gdzie, mimo znacznie mniejszych sił, pokonali wrogich Kurajszytów z Mekki.
Angelologia islamu, jak i cała teologia muzułmańska oraz przekazy świętych ksiąg mają wiele wspólnych płaszczyzn z judaizmem i chrześcijaństwem. Dla nas jest to dowód, jak wiele prorok islamu czerpał z wcześniejszych tradycji. Dla muzułmanów – potwierdzenie prawdziwości objawienia, które, jak uważają wyznawcy islamu, od zawsze było takie same, tylko zostało zmienione przez ludzi. Dobrze by było, gdyby różnice i punkty wspólne nie stały przyczyną konfliktów, lecz płaszczyzną dialogu.