III Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce

publikacja 04.09.2006 16:09

26 stycznia 2003 r.

Z dokumentów
Muzułmanie w Polsce
Katolicy i muzułmanie wspólnie
Historia i doświadczenia
Nowy wymiar dialogu chrześcijan i muzułmanów
Więcej o Radzie Wspólnej

SŁOWO
Delegata Konferencji Episkopatu Polski do Spraw Dialogu Katolików i Muzułmanów


Siostry i Bracia,

Już po raz trzeci dzień 26 stycznia będzie obchodzony w Kościele katolickim w Polsce jako Dzień Islamu. Wypływa to z woli Biskupów odczytujących ducha czasu. Inspiracją jest działalność w tym względzie Ojca Świętego i Stolicy Apostolskiej oraz ludzi dobrej woli, tęskniących za pokojem i godnym współistnieniem na jednej ziemi. Dzień Islamu w Polsce wypada zaraz po Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan. Jedność odzyskiwaną przez Chrystusa w Chrystusie i z Chrystusem chcemy głosić i upowszechniać w Kościele i świecie. Dążenie do jedności, którego wyrazem jest Dzień Islamu, nie staje na przeszkodzie głoszeniu Prawdy Zbawienia z uznaniem wolności sumienia drugiego człowieka. Dążenie to powinno zmierzać do odkrywania płaszczyzn wzajemnej współpracy, by móc w pokoju wielbić Boga w pokornej służbie drugiemu człowiekowi oraz przyjmować i zachowywać w sobie nadzieję wieczności.

W tym roku Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi i Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów przygotowały zainteresowanym krótką informację na temat Dnia Islamu. Na początku zamieszczony jest krótki tekst „Deklaracji o stosunku Kościoła katolickiego do religii niechrześcijańskich Nostra aetate” nawiązujący do Islamu oraz fragment przemówienia Jana Pawła II. Wypowiedzi te powinny ośmielić i zachęcić do zrównoważonego otwarcia się na dialog z muzułmanami.

Następnie jest podana krótka informacja o obecności wyznawców Islamu w Polsce oraz o pewnych już doświadczeniach na „polu” dialogu międzyreligijnego.

Będziemy gromadzić się w tym Dniu na gruncie wiary w Boga, szacunku dla człowieka i zdecydowanego przeciwstawienia się złu. Będziemy chcieli poznawać się lepiej i modlić się do Boga, aby w codziennym życiu przekazywać sobie nawzajem pomoc, zrozumienie i pokój.

Bp Tadeusz Pikus
Przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi
Członek Zarządu Głównego Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów

Więcej na następnej stronie

Z deklaracji „Nostra aetate”


Kościół spogląda z szacunkiem również na muzułmanów, czcicieli jedynego Boga, żyjącego i samoistnego, miłosiernego i wszechmocnego. Stworzyciela nieba i ziemi, który przemówił do ludzi. Starają się również poddawać z całej duszy Jego ukrytym postanowieniom, tak jak poddał się Bogu Abraham, do którego islamska wiara chętnie się odwołuje. Jezusa wprawdzie nie uznają za Boga, czczą Go jednak jako proroka, a Jego dziewiczą matkę, Maryję darzą szacunkiem i niekiedy pobożnie Ją wzywają. Oczekują nadto dnia sądu, kiedy Bóg odda zapłatę wszystkim wskrzeszonym ludziom. Dlatego też cenią życie moralne i czczą Boga szczególnie przez modlitwę, jałmużnę i post (DRN 3).

Wspólny dialog dla dobra ludzkiej rodziny


Fragment przemówienia Papieża Jana Pawła II w Wielkim Meczecie Umajjadów w Damaszku, z 6 maja 2001 roku.

Drudzy muzułmańscy Przyjaciele,
As-salámu 'aláikum!


Ważne jest, aby muzułmanie i chrześcijanie nadal zgłębiali wspólnie zagadnienia filozoficzne i teologiczne, aby uzyskać bardziej obiektywną i rozległą wiedzę o przekonaniach religijnych drugiej strony. Lepsze wzajemne zrozumienie z pewnością ukształtuje - na płaszczyźnie praktycznej - nowy sposób przedstawiania naszych dwóch religii niejako skłóconych z sobą, co zbyt często czyniono w przeszłości, lecz połączonych partnerską więzią dla dobra ludzkiej rodziny.

Dialog międzyreligijny jest najbardziej owocny, kiedy wypływa z doświadczenia «życia razem» na co dzień, w tym samym środowisku i kulturze. W Syrii chrześcijanie i muzułmanie żyli obok siebie przez stulecia i nieustannie toczył się między nimi wszechstronny dialog życia. Każdy człowiek i każda rodzina przeżywa okresy zgody, ale także chwile, gdy dialog zostaje zerwany. Pozytywne doświadczenia muszą umacniać w naszych wspólnotach nadzieję na pokój; nie należy natomiast dopuścić, aby doświadczenia negatywne podważały tę nadzieję. Za wszystkie sytuacje, w których muzułmanie i chrześcijanie krzywdzili się wzajemnie, musimy prosić Wszechmogącego o przebaczenie i przebaczyć sobie nawzajem. Jezus naucza nas, że musimy wybaczać zło innym, jeśli Bóg ma nam przebaczyć nasze grzechy (por. Mt6,14).

Jako członkowie jednej ludzkiej rodziny i jako wierzący jesteśmy zobowiązani do troski o dobro wspólne, do sprawiedliwości i solidarności. Dialog międzyreligijny zrodzi wiele form współpracy, zwłaszcza wówczas, gdy będziemy spełniać nasz obowiązek troski o ubogich i słabych. To one są probierzem autentyczności kultu, jaki oddajemy Bogu.

My, chrześcijanie, idąc przez życie ku naszemu przeznaczeniu w niebie, odczuwamy bliskość Maryi, Matki Jezusa; także islam czci Maryję i wyróżnia Ją jako «wybraną ponad wszystkimi kobietami świata» (Koran, 111,42). Dziewica z Nazaretu, Maryja z Saydnaya nauczyła nas, że Bóg broni pokornych i «rozprasza pyszniących się zamysłami serc swoich» (Łk 1,51) Niech serca chrześcijan i muzułmanów zwrócą się ku sobie nawzajem pełne braterstwa i przyjaźni, tak aby Wszechmocny pobłogosławił nas pokojem, który może pochodzić tylko z nieba. Jedynemu, Miłosiernemu Bogu niech będzie cześć i chwała na wieki wieków. Amen.

Więcej na następnej stronie

MUZUŁMANIE W POLSCE


Grupy muzułmanów pojawiły się w Polsce w armiach Mongołów, podczas najazdów (1241, 1259/60, 1287/8). Islam na ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego przynieśli w końcu XIV w. uchodźcy ze Złotej Ordy, znad Wołgi i ze stepów. Władcy litewscy osiedlali ich w dorzeczu Niemna. Tatarskiej starszyznie (murzowie) dano ziemię za obowiązek służby wojskowej. Osady Tatarów muzułmanów na Litwie (Wileńskie, Trockie) i przyległych ziemiach (Grodzieńskie i Nowogródzkie) przetrwały do XVIII w. lub dłużej. Na Podlasiu (od 1569 w Koronie Polskiej) król Jan III Sobieski nadał kilku oddziałom Tatarów dobra, z których dwie wsie - Bohoniki i Kruszyniany - z meczetami i cmentarzami do dziś stanowią wspólnoty muzułmańskie.

Tatarzy litewsko-polscy mieli wolność wyznania, meczety (Wilno, Troki, Nowogródek, Mińsk, wszystkich blisko 50 ok. 1690 r.) oraz obieralnych duchownych (mołłowie, tj. imamowie). Muzułmanie polscy są sunnitami. Koran jest dla nich księgą świętą. Teksty religijne pisano alfabetem arabskim, w języku arabskim, białoruskim i polskim, formując tzw. kitaby (księgi), bogate zbiory modlitw, pobożnych opowiadań i przepisów. Imamowie udzielają ślubów, nadają imię dziecku i uczą zasad islamu, kierują nabożeństwami, dawniej sądzili i pomagali zbierać podatki. Z Tatarów tworzono odrębne oddziały lekkiej jazdy, od XVIII w. z muzułmańskimi kapelanami.

Dopiero Konstytucja 3 Maja dała muzułmanom pełne prawa polityczne (sejm, urzędy). W Królestwie Polskim od 1831 r. stacjonowały wojska rosyjskie, w których służyło wielu muzułmanów. Zmarli muzułmanie rosyjscy grzebani byli na odrębnych cmentarzach, np. w Warszawie (tzw. Kaukaski 1831, tatarski 1867) czy Sochaczewie (1842-1880). Z meczetów garnizonowych korzystali wszyscy wyznawcy. W Polsce 1919-1939 najliczniejsze były gminy na Wileńszczyźnie; w 1922 powstał Związek Muzułmański m.st. Warszawy planujący budowę meczetu. 28.XII.1925 utworzono Muzułmański Związek Religijny w RP. Zwierzchnikiem religijnym (mufti) został Jakub Szynkiewicz i Najwyższe Kolegium Muzułmańskie. Na podstawie ustawy z 21.IV. 1936 państwo subsydiowało Związek i nauczanie islamu w 19 istniejących gminach muzułmańskich. Wydawano „Życie Tatarskie”. „Przegląd Islamski” oraz „Rocznik Tatarski”. Liczba wiernych do 1936 wynosiła ok. 6 tyś., w 1960 ok. 1500, dziś wraz z imigrantami ok. 15 tyś. W 1947 r. zarejestrowano Muzułmański Związek Religijny kierowany przez Najwyższe Kolegium Muzułmańskie. W 1986-1990 ukazywało się „Życie Muzułmańskie” w Gdańsku, od 1993 wychodzi „Rocznik Tatarów Polskich”, od 1992 „Świat Islamu”, od 1998 „Życie Tatarskie”, z problematyką religijną i kulturalną. Obecnie największymi skupiskami muzułmanów są: Trójmiasto i Białystok. W 1989 ze składek zbudowano meczet w Gdańsku.

Prof. dr hab. Jan Tyszkiewicz, RWKiM

Więcej na następnej stronie

RADA WSPÓLNA KATOLIKÓW l MUZUŁMANÓW (RWKiM)


Radę Wspólną Katolików i Muzułmanów powołano w stołecznym Centrum Islamu 13 czerwca 1997 r., podczas spotkania międzyreligij-nego w ramach „Dni Tatarów w Warszawie". Inicjatorem Dni oraz powołania Rady była Fundacja Dzieło Odbudowy Miłości, D.O.M. Rada służy umacnianiu pokoju, zaniechaniu agresji we wzajemnych kontaktach, pragnie zapobiegać konfliktom poprzez wzajemne poznanie i zrozumienie. Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów uzyskała przychylność Konferencji Episkopatu Polski. Członkowie Rady spotkali się osobiście z Jego Świątobliwością Janem Pawłem II w Drohiczynie w roku 1999. Poczynając od 2001 r. z inicjatywy RWKiM Episkopat Polski ustanowił dzień 26 stycznia Dniem Islamu w Kościele katolickim w Polsce. Z dotychczasowych dokonań Rady warto wymienić współorganizację w latach 1998-2001 szeregu odczytów, konferencji naukowych i sympozjów poświęconych dialogowi chrześcijańsko-muzułmańskiemu.

W pracach Rady od jej powstania uczestniczył śp. bp Władysław Miziołek, dysygnowany do Rady przez J. Em. Józefa Kard. Glempa, Prymasa Polski. Po śmierci bp. Władysława (12maja 2000) jego miejsce zajął decyzją Konferencji Episkopatu Polski w czerwcu 2000 r. bp Tadeusz Pikus.

Imam Selim Chazbijewicz,
Współprzewodniczący RWKiM ze strony muzułmańskiej
Zdzisław Bielecki, Współprzewodniczący RWKiM ze strony katolickiej

Więcej na następnej stronie

Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce - historia i doświadczenia



Na tle wielowiekowego przyjaznego współżycia katolików i muzułmanów w Polsce, Dzień Islamu jest potwierdzeniem wzajemnego szacunku i wyzwaniem do poszerzenia kręgu dialogu, w sensie realnym i znaczeniowym. Od kilku lat w Polsce istnieją kontakty między wyznawcami obu religii o charakterze naukowym, kulturalnym i religijnym (np. w Pieniężnie, Warszawie, Białymstoku, Lublinie, Gdańsku i in.). Muzułmanie w Polsce to Tatarzy mieszkający tu od 600 lat i przybyli w ostatnich latach obcokrajowcy: Turcy, Bośniacy, Arabowie... Jednym z inicjatorów spotkań o charakterze modlitewnym była Fundacja Dzieło Odbudowy Miłości D.O.M. Poczynając od 1994 r. organizowała Msze św. w intencji pokoju na świecie w obecności muzułmanów w kościele św. Aleksandra w Warszawie, które odprawiał bp Władysław Miziołek. W styczniu 1997 r. Fundacja D.O.M. zorganizowała w kościele św. Anny w Warszawie spotkanie modlitewne w intencji pokoju na świecie z udziałem przedstawicieli różnych wyznań chrześcijańskich oraz muzułmanów. Podczas modlitwy powszechnej, odczytywanej przez duchownych różnych Kościołów chrześcijańskich, modlił się również najwyższy ówcześnie rangą duchowny muzułmański w Polsce - imam Nusret Kuriaković. Eucharystii przewodniczył bp Władysław Miziołek. Odtąd do roku 2000 z inicjatywy Fundacji D.O.M. w dniu 26 stycznia w jednym z kościołów katolickich stolicy modlono się w obecności muzułmanów w intencji pokoju i współpracy z wyznawcami islamu.

Pierwszy Dzień Islamu z woli Episkopatu Polski w Kościele katolickim w Polsce odbył się 26 stycznia 2001 roku. Nabożeństwo centralne miało miejsce w kościele pod wezwaniem św. Marcina na Starym Mieście w Warszawie. Mszę św. w intencji pokoju i poszanowania życia ludzkiego odprawił bp Tadeusz Pikus, delegat Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu Katolików i Muzułmanów. Eucharystię poprzedziło spotkanie modlitewne. Informację o muzułmanach w Polsce przedstawił prof. Jan Tyszkiewicz z Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów oraz Jan Sobolewski, ówczesny Przewodniczący Muzułmańskiego Związku Religijnego w RR Po wprowadzeniu imam Natar Nagi ze stołecznego Centrum Islamu recytował fragment Koranu o Zwiastowaniu. Tekst ten w przekładzie polskim odczytał następnie kleryk Seminarium Duchownego w Warszawie. W spotkaniu uczestniczyli ambasadorowie krajów muzułmańskich w Polsce.

W roku 2002 centralne nabożeństwo Dnia Islamu miało miejsce w sanktuarium św. Andrzeja Boboli w Warszawie. Na wstępie odczytano fragment przemówienia Ojca Świętego w 2001 r. wygłoszonego w meczecie Umajjadów w Damaszku. We wprowadzeniu bp Piotr Libera, Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski stwierdził, że Dzień Islamu inspiruje do pełniejszego widzenia rzeczywistości, innego stosunku do Boga i wyznawców innych religii. Modlitwom przewodniczyli: bp Tadeusz Pikus oraz Tomasz Miśkiewicz, przewodniczący Rady Imamów RP. Po recytacji w języku arabskim fragmentu Koranu mówiącego o Zwiastowaniu Anielskim Maryi Pannie, ten sam fragment był odczytany po polsku. Analogicznie tekst Ewangelii św. Łukasza o Zwiastowaniu był czytany kolejno po polsku, a następnie po arabsku. Po modlitwie przesłania wygłosili kolejno Khalid Mahmood, Ambasador Pakistanu i bp Tadeusz Pikus. Dotychczasowe spotkania kończyły się wspólną agapą.

Ks. Witold Adamczewski SJ
Sekretarz Komitetu ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi


Materiały na Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce zostały przygotowane przez Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Rady Episkopatu Polski ds. Dialogu Religijnego oraz Radę Wspólną Katolików i Muzułmanów.

Więcej na następnej stronie

Nowy wymiar dialogu chrześcijan i Muzułmanów


III Dzień Islamu w Kościele Katolickim w Polsce

Już po raz trzeci na mocy decyzji Konferencji Episkopatu Polski w Kościele Katolickim w Polsce dzień 26 stycznia 2003 r. będzie obchodzony jako „Dzień Islamu”.

Centralne obchody zapowiedziano w Warszawie, dnia 26 stycznia 2003 r., o godz. 16.00 u Ojców Jezuitów - ul.Rakowiecka 61 w Auli Wielkiej Papieskiego Wydziału Teologicznego, Sekcja Bobolanum (przy kość, św, Andrzeja Roboli - wejście od Chodkiewicza).

Tegoroczny Dzień Islamu organizowany jest - podobnie jak w roku ubiegłym przez RWKiM razem z Komitetem ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Rady Episkopatu Polski ds. Dialogu Międzyreligijnego. Współorganizatorem jest Fundacja Dzieło Odbudowy Miłości, D.O.M., która systematycznie organizuje modlitewne spotkania chrześcijan i muzułmanów od 1994 r. Z jej pomysłu w grudniu 1994 r w kościele ś w. Aleksandra w Warszawie Mszę św„ w intencji pokoju na świecie w obecności muzułmanów odprawił śp. bp Władysław Miziołek. W styczniu 1997 roku Fundacja D.O.M zorganizowała w kościele św. Anny w Warszawie spotkania modlitewne w intencji pokoju na świecie przedstawicieli różnych wyznań chrześcijańskich z udziałem muzułmanów, Podczas modlitwy powszechnej, odczytywanej przez duchownych różnych Kościołów chrześcijańskich, modlił się również najwyższy ówcześnie rangą duchowny muzułmański w Polsce - imam Nusret Kuriaković. Eucharystii przewodniczył bp Władysław Miziołek. Odtąd do roku 2000 z inicjatywy Dzieła Odbudowy Miłości, D.O.M. w dniu 26 stycznia w jednym z kościołów katolickich stolicy oprawiane były modlitwy w intencji pokoju i współpracy z wyznawcami Islamu. Pierwszy Dzień Islamu z woli Episkopatu Polski w Kościele katolickim w Polsce odbył się 26 stycznia 2001 roku. Nabożeństwo centralne miało miejsce w kościele pod wezwaniem św. Marcina w Warszawie. Mszę św, w intencji pokoju i poszanowania życia ludzkiego odprawił bp Tadeusz Pikus. delegat Konferencji Episkopatu Polski ds, Dialogu Katolików i Muzułmanów, członek Zarządu Głównego Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. Eucharystię poprzedziło spotkanie modlitewne, Informację o muzułmanach w Polsce przedstawił prof, Jan Tyszkiewicz z Rady Wspólnej Katolików i Muzułamanów oraz Jan Sobolewski, ówczesny Przewodniczący Muzułmańskiego Związku Religijnego w RP, Po wprowadzeniu imam Natar Nagi recytował fragment Koranu o Zwiastowaniu, Tekst ten w przekładzie polskim odczytał następnie kleryk Seminarium Duchownego w Warszawie. W spotkaniu uczestniczyli obok Katolików Ambasadorowie krajów muzułmańskich w Polsce. W roku 2002 centralne nabożeństwa Dnia Islamu miało miejsce w sanktuarium ś w. Andrzeja Boboli w Warszawie, Było to modlitewne spotkanie, na wstępie którego odczytano fragment z przemówienia wygłoszonego przez Ojca Świętego w 200 Ir. w meczecie Umai jadów w Damaszku, We wprowadzeniu bp Piotr Libera, Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski stwierdził, że Dzień Islamu inspiruje do pełniejszego widzenia rzeczywistości, innego stosunku do Boga i innych ludzi. Modlitwom przewodniczyli: bp Tadeusz Pikus oraz Tomasz Mickiewicz, przewodniczący Rady imamów RP, Po recytacji w języku arabskim fragmentu Koranu mówiącego o Zwiastowaniu Anielskim Maryi Pannie ten sam fragment był odczytany po polsku i analogicznie tekst Ewangelii św, Łukasza o Zwiastowaniu był czytany kolejno i po polsku i po arabsku. Po modlitwie przesłania wygłosili kolejno Khalid Mahmood, Ambasador Pakistanu i bp Tadeusz Fikus. Spotkania dotychczasowe kończyły się wspólną agapą.

Muzułmanie w Polsce to Tatarzy mieszkający tu od 600 lat (ich liczba szacowana jest na ok. 5 tyś.) i przybyli w ostatnich latach obcokrajowcy: Turcy, Bośniacy, Arabowie...(ok. 15 tyś.) Dzień Islamu na tle wielowiekowego przyjaznego współżycia katolików i muzułmanów w Polsce jest potwierdzeniem wzajemnego szacunku i wyzwaniem do poszerzenia kręgu dialogu, w sensie realnym i znaczeniowym - od wielu lat istnieją kontakty między wyznawcami obu religii o charakterze naukowym, kulturalnym i religijnym, Gospodarzami „centralnych obchodów” Dnia Islamu i tym razem będą Ojcowie Jezuici, z Sanktuarium ś w. Andrzeja Boboli przy ul. Rakowieckiej 61 w W-wie, W spotkaniu modlitewnym zapowiedzieli swój udział zarówno katolicy jak i muzułmanie, Pozostali członkowie Komitetu i Rady wezmą udział w spotkaniach i Mszach św. w różnych regionach Polski.

Od 1997 r, istnieje Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów, jedyna tego typu organizacja w Europie. Rada swoim działaniem wykracza poza granice Polski. Zrzesza również muzułmanów z innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, organizuje międzynarodowe sympozja naukowe, wydaje oświadczenia dotyczące relacji i współdziałania chrześcijan i muzułmanów na świecie. Jej współprzewodniczącymi są: imam Selim Chazbijewicz i Zdzisław Bieiecki. - „Polska ma do zaoferowania Europie, oprócz innych wartości, tradycję przeszło 600-letniego współżycia wyznawców islamu i chrześcijan. Bezkonfliktowe istnienie w kraju chrześcijańskim mniejszości muzułmańskiej jest propozycją dla wstrząsanej konfliktami Europy Zachodniej” pisał w liście do katolickiego Współprzewodniczącego Rady arcybiskup Michael L.Fizgerald ówczesny Sekretarz Papieskiej Rady Dialogu Międzyreligijnego (obecny jej przewodniczący).

„Dzień Islamu” jest jedną z inicjatyw umacniających wzajemne poznanie i zrozumienie przedstawicieli obu religii wpisanych w działania RWKiM i Konferencji Episkopatu Polski. Dialog wyznawców islamu i chrześcijan czekają nowe wyzwania wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Może znacznie zwiększyć się liczba wyznawców islamu różnych tradycji. Wówczas dialog stanie się koniecznością społeczną.

Zdzisław Bielecki,
Współprzewodniczący Rady ze strony katolickiej

Więcej na nastepnej stronie

Jeszcze o Radzie Wspólnej Katolików i Muzułmanów (RWKiM)


W stołecznym Centrum Islamu 13 czerwca 1997 r., a 7 dnia miesiąca Safar (co oznacza nowonarodzony) 1418 r. według kalendarza muzułmańskiego, podczas spotkania ekumenicznego w ramach „Dni Tatarów w Warszawie”, powołano Radę Chrześcijan i Muzułmanów. Wkrótce jednak na prośbę strony islamskiej dialog z chrześcijaństwem ograniczono do Kościoła rzymskokatolickiego, z zachowaniem - jak zaznaczono w statucie -„otwarcia na inne wyznania chrześcijańskie". Inicjatorem i współorganizatorem Dni oraz powołania Rady była Fundacja Dzieło Odbudowy Miłości, D.O,M., której przedstawiciele nawiązali bardzo dobre kontakt)' z duchownymi muzułmańskimi podczas niesionej przez Fundację pomocy ofiarom wojny w CzeczeniL Rada nie ma swoich odpowiedników w innych krajach i może stać się płaszczyzną efektywnego dialogu Chrześcijan i Muzułmanów nie tylko w Polsce ale i na świecie, sprzyjać przezwyciężaniu uprzedzeń i wzajemnemu poznaniu, budowaniu pokoju. Już przystąpili do niej muzułmanie Litwy, Białorusi i Ukrainy. Gratulacyjny list z zachętą do intensyfikacji działań Rady na rzecz dialogu katolików i muzułmanów w Polsce oraz poza jej granicami przesłał przewodniczący Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego kardynał Francis Aririze. Zaś ks.Michael L.Fizgerald Sekretarz Papieskiej Rady Dialogu Międzyreligijnego po spotkaniu muzułmanów z Ojcem Świętym w czerwcu 1999 r. w Drohiczynie podkreślił, że „Rada może być przykładem dla innych krajów europejskich gdzie kontakty wyznawców obu religii nie są tak owocne i pokojowe jak w Polsce”. Od 2001 r, z inicjatywy RWKiM Episkopat Polski ustanowił dzień 26 stycznia dniem modlitw poświęconych islamowi.

Dialog obu religii jest wyzwaniem czasów. Od lat prowadzi go i apeluje o rozszerzenie papież Jan Paweł II. Dlaczego tak oczekiwane i potrzebne forum powstało właśnie w Polsce? Kluczem do odpowiedzi są polsko - litewscy Tatarzy. Na terenach Polski, Białorusi i Litwy żyje ich około 20 tyś.. Przez przeszło 6 wieków osadnictwa w Rzeczypospolitej wiernie służyli oni zarówno Allachowi, jak i ziemi na której żyli. Tradycja współżycia wyznawców obu religii na żyznej glebie Rzeczypospolitej wielu narodów wydała swoje owoce. Rada po rejestracji przez Sąd Wojewódzki w Warszawie 10 lutego 1998 r. na pierwszym Walnym Zgromadzeniu w dniu 13 marca 1998 r. przyjęła Deklarację Programową i wybrała władze. Współprzewodniczącymi Rady zostali: Sehm Chazbijewicz, imam meczetu w Gdańsku, Wiceprzewodniczący Związku Tatarów RP oraz redaktor Zdzisław Bielecki, Prezes Zarządu Fundacji Dzieło Odbudowy Miłości. D.O.M, Sekretarzem Generalnym Rady został muzułmanin publicysta Maciej Konopacki. Członkiem Zarządu Głównego Rady został wybrany J.E. ks. bp Władysław Miziołek, desygnowany do Rady 2. 08.1997 r. przez Jego Eminencje kard. Józefa Glempa, Prymasa Polski. Na II Walnym Zgromadzeniu RWKiM, dnia 6 czerwca 2000 r. wybrano władze II kadencji. Współprzewodniczącymi pozostali Selim Chazbijewicz i Zdzisław Bielecki. Miejsce zmarłego 12 maja 2000r. biskupa Władysława Miziołka, zajął decyzją obradującej we Wrocławiu w czerwcu.2000 r. Konferencji Episkopatu Polski biskup Tadeusz Pikus, delegat ds. Dialogu Katolików i Muzułmanów.

Imam Selim Chazbijewicz,
Współprzewodniczący RWKiM ze strony muzułmańskiej
Zdzisław Bielecki,
Współprzewodniczący RWKiM ze strony katolickiej