publikacja 09.11.2010 09:59
Mówienie o współczesnym ożywieniu islamu może prowadzić do nieporozumień, jeśli miałoby ono oznaczać, że islam zniknął lub jest nieobecny w geograficznych ramach świata muzułmańskiego. Ożywienie należy rozumieć jako ruch zmierzający do nadania islamowi miejsca oraz znaczenia w polityce i społeczeństwie
Demonstracja społeczności muzułmańskiej na ulicach Dżakarty (Indonezja) protestującej przeciw wizycie prezydenta USA Baracka Obamy; 09.11.2010. Muzułmanie stanowią najliczniejszą grupę religijną w kraju (ponad 80 proc.) BAGUS INDAHONO/PAP/EPA
Ożywienie islamskie obejmuje zdecydowaną większość islamskiego świata od Sudanu po Indonezję.
Rządy krajów islamskich, podobnie jak ich opozycja, odwołują się do religii, szukając w niej uprawomocnienia i oczekując poparcia religijnie zorientowanych mas. Islamscy aktywiści piastują miejsca w parlamentach Iranu, Jordanii, Palestynie, Pakistanu, Sudanu i innych krajów. Islamskie organizacje wywierają ogromny wpływ na opozycyjne partie w Egipcie, Tunezji, Algierii, Maroku i Indonezji. Islam stanowi istotny element ruchów nacjonalistycznych w Afganistanie, byłych republikach sowieckich, Libanie, Indiach i na Filipinach.
Organizacje islamskich aktywistów tworzą szerokie spektrum tych, którzy uczestniczą w strukturach władzy, jak na przykład Bracia Muzułmanie w Egipcie, Jordanii i Sudanie; Hamas w Palestynie, Dżamaati Islami w Południowej Azji oraz w Tunezji, Hizb an-Nahda (Partia Odrodzenia) i Islamski Front Wyzwolenia. W tym samym czasie radykalne organizacje typu: Dżihad czy Hizbollach stosują przemoc, próbując destabilizować i obalić istniejące systemy polityczne.
Islamskie ożywienia w życiu prywatnym wyraża się przez wzmożone uczestnictwo w praktykach religijnych: udział w modlitwach wspólnotowych w meczecie, przestrzeganie czasu modlitwy, post, wzrost publikacji oraz kaset muzycznych i wideo na tematy religijne, przestrzeganie islamskiego sposobu ubierania się, zwłaszcza przez kobiety, podkreślanie znaczenia wartości islamskich w życiu publicznym, wzrost zainteresowania sufizmem. Ożywieniu życia religijnego jednostki towarzyszy podkreślanie religijnych aspektów życia społecznego wyrażające się we wzroście organizacji, banków, instytucji, a nawet rządów państwowych deklarujących islamską orientację. Mimo iż islam polityczny, ze względu na charakter danego kraju, jest dość zróżnicowany, posiada jednak cechy wspólne, do których należy zaliczyć: nieufność wobec systemów politycznych, gospodarczych i społecznych traktujących marginalnie kwestie islamskie oraz zdecydowaną krytykę Zachodu.
Współczesne ożywienie w islamie korzeniami sięga do tradycji odnowy (tadżdid) i reformy (islah), które stanowią istotne elementy pierwszej wspólnoty kierowanej przez proroka Mahometa w Medynie. Obecna rewitalizacja odwołuje się także do siedemnastowiecznych i osiemnastowiecznych ruchów odnowy oraz do dziewiętnastowiecznych ruchów modernistycznych. Istotą ożywienia islamu jest przekonanie, że świat islamu przechodzi kryzys spowodowany odejściem muzułmanów od wiernego przestrzegania zasad zawartych w koranicznym przesłaniu. Sytuację tę ma uzdrowić powrót do islamu w życiu prywatnym i publicznym. W działalności politycznej islam jest systemem obejmującym wszystkie dziedziny życia, systemem stymulowanym przez Boże objawienie zawarte w Koranie, a znajdujące pełne urzeczywistnienie w życiu Muhammada i założonej przez niego wspólnocie, która postępowała według Boskiego prawa, szariatu. Islamiści uważają, że ożywienie islamskich rządów i społeczeństw jest uwarunkowane wprowadzeniem islamskiego prawa.
Islamiści odrzucają westernizację i sekularyzację społeczeństwa. Przekonani są jednak do modernizacji. Akceptują osiągnięcia nauki i technologii, ale dążą do podporządkowania ich islamskim zasadom i wartościom w celu ochrony przed kulturalnym uzależnieniem od Zachodu. Ich zdaniem islam nie jest tylko ideologiczną alternatywą dla świata, lecz jest jego teologicznym i politycznym imperatywem. Ponieważ źródłem tego nakazu jest Bóg, należy go natychmiast urzeczywistnić.
Ideologia islamska i związane z nią ruchy nie są zjawiskiem marginalnym ograniczonym do małej grupy lub nielicznych organizacji. Islamiści stali się integralną częścią muzułmańskiego społeczeństwa. Ich obecność i nawoływanie do orientowania się w islamie penetruje coraz liczniejsze kręgi społeczne. Powstaje nowa generacja wykształconych a religijnie zorientowanych liderów politycznych.
Dla wielu muzułmanów islamskie ożywienie ma charakter społeczny i religijny, a w mniejszym stopniu polityczny. Ich zdaniem, chodzi głównie o wprowadzenie islamskich elementów w życie społeczeństwa, a nie o stworzenie islamskiego imperium. Inni natomiast uważają, że powołanie islamskiego państwa jest warunkiem islamizacji społeczeństwa.
Generalnie, należy stwierdzić, że podobnie jak w przeszłości, tak i dziś istnieje ogromne zróżnicowanie w pojmowaniu, interpretowaniu i zastosowaniu islamu. Muzułmanie zmagają się z określeniem ich tożsamości i miejsca we współczesnym świecie, wskazując tym samym, jak skomplikowane jest oblicze islamu.