publikacja 02.12.2010 09:45
Istotnym elementem łączącym różnorodne formy ożywienia świata muzułmańskiego jest ogólnie pojęty fundamentalizm islamski oraz odwołujące się do jego ideologii ruchy i organizacje.
Protesty na ulicach Islamabadu potępiające zamach bombowy na świątynię suficką (27 listopada 2010). Za serię zamachów dokonanych w ostatnich miesiącach w Pakistanie, odpowiadają fundamentalistyczni Talibowie MD NADEEM/PAP/EPA
Fazul Rahman, R. Hrair Dekmejian i John O. Voll uważają, że w historii islamu wielokrotnie pojawiały się trendy i ugrupowania odwołujące się do źródeł i fundamentów wiary, które obowiązywały w początkach istnienia islamu. Nawoływały one do ścisłego przestrzegania przepisów prawnych Koranu i Sunny Proroka. Martin Marty, R. Scott Appleby i Bruce Lawrence twierdzą natomiast, że fundamentalizm jest produktem współczesności, a ściślej odpowiedzią na wezwanie jakie religia w ogóle, a islam w szczególności, stawia procesowi globalizacji świata. Tak pojęty fundamentalizm islamski jest częścią postmodernizmu, z którym łączy go m.in. protest przechodzący w bunt, odwoływanie do rodzimej tradycji i siła ekspresji własnych postulatów.
Najbardziej ogólny podział wyróżnia fundamentalizm radykalny i umiarkowany. Wielość oraz różnorodność nurtów i odłamów występujących w obu typach fundamentalizmu islamskiego łączy wspólny cel, jakim jest jedność społeczeństwa muzułmańskiego funkcjonującego w państwie opartym na prawie szarijatu. Mimo wspólnego celu, radykalne grupy fundamentalistyczne dążą do utworzenia państwa islamu na drodze rewolucyjnych przemian; umiarkowane zaś – stosując środki konstytucyjne i parlamentarne.
Fundamentalistyczne organizacje nie proponują nowych rozwiązań, lecz głoszą konserwatywne muzułmańskie ideologie, przywracające islamowi jego dawne wartości i działające na rzecz realizacji tego celu. Fundamentaliści sięgają do pierwotnych form islamu, do przepisów Sunny i do Koranu.
Do podstawowych cech wszystkich nurtów fundamentalizmu islamskiego należą: integryzm, antyzachodniość i upolitycznienie religii. Podstawą integryzmu jest rozumienie islamu jako systemu obejmującego wszystkie dziedziny ludzkiego życia. Ograniczenie islamu oznacza osłabienie społeczności muzułmańskiej. Warunkiem osiągnięcia jej świetności jest powrót do sytuacji, w której islam będzie wywierał realny wpływ na społeczeństwo i politykę, a tym samym określał oraz regulował wszystkie aspekty życia muzułmanów. Podkreślając historyczny fakt, że odrodzenie europejskie zawdzięcza swoje osiągnięcia przejęciu dziedzictwa nauki muzułmańskiej, oraz biorąc pod uwagę poziom życia moralnego, fundamentaliści muzułmańscy wskazują wyższości cywilizacji islamu nad cywilizacją zachodnią. Z antyzachodnim charakterem związane jest przekonanie, że kultura europejska i amerykańska to źródło wszelkiego zła, jakie w historii dotknęło świat islamu. Te zasady podbudowane zostały przez wybitnych teoretyków fundamentalizmu: Pakistyńczyka Maududiego, Egipcjanina Kutba i Syryjczyka Mustafę As-Siba‘iego.
Cechą muzułmańskiego fundamentalizmu jest upolitycznienie religii. Islam nie jest wyłącznie prywatną sprawą wierzących, ale jest narzędziem polityki. Radykalni fundamentaliści dążą do przejęcia władzy, wykorzystując w tym celu hasła religijne. Niebezpieczne w tym kontekście staje się połączenie upolitycznienia z uniwersalizmem islamu. Ważną cechą fundamentalistów jest także wąsko pojęta interpretacja Koranu. Do najważniejszych elementów, na które powołują się fundamentaliści islamscy, należą: Koran i Sunna, jedność społeczeństwa muzułmańskiego, połączenie religii i państwa, dżihad, sprawiedliwość społeczna i wprowadzenie w życie szarijatu.
W wielu krajach organizacje fundamentalistyczne działają nielegalnie. Zsyłanie ich do podziemia, w wyniku zgodnych działań świata zachodniego i władz w krajach islamu, przynosi negatywne skutki, z których najbardziej spektakularnym jest terroryzm. Nie można go jednak przypisać wszystkim nurtom fundamentalistycznym, zwłaszcza tym o charakterze umiarkowanym.