publikacja 04.09.2006 15:29
Kacan catyr anda kurdu
Karaj, jirak-jerli konak,
Jazysłarda unutułdu
Necik edi-biłed jomak
(Kiedy tam rozbił namiot Karaim, ów gość z dalekiej ojczyzny, o tym zapomniały napisać dawne księgi, a jak to było – wie tylko bajka)
- przekł. prof. Tadeusza Kowalskiego
Z polskimi Karaimami jest tak jak w tej starej karaimskiej pieśni. Mieszkają wśród nas już setki lat, a wiedzą o nich tylko specjaliści.
Początki, czyli jeńcy Witolda
Karaimi to lud turecki, pokrewny Chazarom i Połowcom. Czynnikiem wyodrębniającym tę grupę etniczną od innych ludów tureckich jest religia, której zasady wydają się być czymś pośrednim między judaizmem a islamem.
Za twórcę religii karaimskiej uważany jest Anan ben Dawid, Żyd babiloński, faryzeusz, żyjący w VIII w. Jego wystąpienie miało miejsce około 750 roku, a więc w czasie, w którym kształtował się i rozpowszechniał islam. Stąd niewątpliwie wynika judaistyczno-islamski charakter założonej przez Anana grupy religijnej.
Seraj Szapszał
Karaimizm akcentuje prawo do indywidualnej interpretacji Biblii. Większość modlitw karaimskich czerpie inspiracje z Psalmów Dawida.
Fundamentalne zasady wiary, uznawane przez wszystkich Karaimów, zostały sformułowane przez Jehudę Hadassiego w początkach XII wieku, a następnie nieznacznie zmodyfikowane przez Elię Baszjaciego w XV wieku.
Głoszą one:
• stworzenie świata;
• istnienie Boga jako stwórcy świata;
• Bóg jest bezcielesny, jedyny i nie ma sobie równego;
• nadrzędną rolę proroctwa mojżeszowego;
• doskonałość Tory;
• obowiązek rozumienia języka hebrajskiego;
• misję proroków po Mojżeszu;
• wskrzeszenie zmarłych;
• wiarę w wyroki Boskiej Opatrzności;
• przyjście Mesjasza.
Karaimska świątynia, kienesa, w Trokach (Litwa)
Oparł on swój system na cyklu księżycowym Metona (greckiego astronoma z V wieku p.n.e.), który był zgodny z naturalnym systemem bezpośredniej obserwacji i pozbawiony niedogodności. Na podstawie tablic Baszjacziego, zatwierdzonych przez astronoma Izaaka, hazzana (duchownego) z Dżufut Kale, opracowano i wydano w 1912 roku w Petersburgu tablice J. D. Kokizowa, według których do dziś ustala się kalendarz.
Struktura czyli dżymaty
Sytuację prawną o stosunku państwa do Karaimskiego Związku Religijnego normuje ustawa z 1936 r., a organizację wewnętrzną Związku po drugiej wojnie światowej reguluje Statut z 1974 roku. Karaimski Związek Religijny jest samodzielny i niezależny od jakiejkolwiek obcokrajowej władzy duchownej lub świeckiej.
Najwyższą władzą jest Krajowy Zjazd Delegatów Dżymatów (skupisk), którego organem wykonawczym jest Zarząd. Siedziba Zarządu mieści się w Warszawie.
Duchownymi karaimskimi są: hachan, hazzan, ochuwczu, pełniący swe funkcje z wyboru. Karaimskie świątynie nazywają się kienesami. W Polsce niestety nie ma już żadnej kienesy, nabożeństwa odbywają się w mieszkaniach prywatnych.
W celu zaspokojenia potrzeb religijnych istnieją dżymaty, tj. karaimskie gminy wyznaniowe.