publikacja 28.01.2011 05:43
Wiek XIX był okresem fascynacji Orientem, natomiast wiek XXI jest czasem lęku przed nim. A wszystko zaczęło się od... Napoleona?
Sen eunucha
Obraz z 1874 roku ze zbiorów The Cleveland Museum of Art. Autor: Jean Lecomte du Nouÿ
Wikimedia (PD)
W monachijskiej Kunsthalle można od dziś oglądać wystawę w całości poświęconą orientalizmowi w Europie. Twórcom ekspozycji udało się zgromadzić blisko 150 dzieł, m. in. takich twórców, jak Ingres, Delacroix, Renoir, Klee, czy Kandinsky.
Modę na orientalizm - która z czasem przekształciła się w istną egiptomanię - zawdzięcza Europa Napoleonowi i jego wyprawie nad Nil, z lat 1798-1801. Wraz z jego armią pod piramidy ściągnęła wówczas grupa 167 naukowców i artystów, czego skutkiem był rozwój egiptologii, powstanie nowych naukowych dyscyplin oraz niezliczonej ilości dzieł sztuki, inspirowanych egzotyczną tematyką. Najważniejsze i najbardziej rozpoznawalne spośród nich trafiły na monachijską wystawę.
Sen i śmierć
Śmierć Sardanapala
Dzieło Eugène Delacroix ze zbiorów Philadelphia Museum of Art
Wikimedia (PD)
Sardanapal po poniesieniu militarnej klęski miał ułożyć wokół swego tronu stos pogrzebowy, na którym spłonął wraz ze swymi niewolnikami, nałożnicami i skarbami. Jak pisali twórcy leksykonu „1001 obrazów które warto w życiu zobaczyć” na mistrzowskim płótnie Delacroix "dominują wrażenia nieokiełznanego ruchu, przepych barw i nastrój dekadencji".
Sen eunucha
Obraz z 1874 roku ze zbiorów The Cleveland Museum of Art. Autor: Jean Lecomte du Nouÿ
Wikimedia (PD)
Dzieło to kojarzyć może się nam z poetyką „Baśni z tysiąca i jednej nocy”, choć warto pamiętać, że dżiny występują nie tylko perskich bajkach, ale także w Koranie. Muzułmanie wierzą np. iż biblijny król Salomon miał mieć nadprzyrodzoną władzę nad wiatrem. Dowodził także armią złożoną m. in. z ludzi, dżinów i ptaków. Jaki pisał Mateen Elass w publikacji „Co tak naprawdę mówi Koran”: dzięki dżinom król Salomon mógł „pokonać odległość na dwa miesiące drogi w jeden dzień niesiony na skrzydłach wiatru”.
Stan obecny
Jak zauważają twórcy wystawy “Orientalismus in Europa: Von Delacroix bis Kandinsky” wiek XIX był okresem fascynacji Orientem, natomiast wiek XXI jest czasem lęku przed nim. Obawy przed atakami terrorystycznymi, spory o burki i minarety, ciągle powracające teorie mówiące o zderzeniu kultur i cywilizacji… - także namysłowi nad tą problematyką ma być poświęcona monachijska ekspozycja oraz imprezy jej towarzyszące.
Otwarta dziś wystawa powstała dzięki współpracy monachijskiej Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung, brukselskiego Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique, marsylskiego Musées de Beaux-Arts oraz paryskiego Réunion des musées nationaux.
W Monachium wystawę można oglądać do 1 maja. Od 27 maja do 28 sierpnia będzie do obejrzenia w Centre de la Vieille Charité w Marsylii.