powrót
Menu
STRONA GŁÓWNA
INFO
KOŚCIÓŁ
LITURGIA
BIBLIA
PAPIEŻ
EKUMENIZM
RELIGIE
PRASA
KULTURA
NAUKA
RODZINA
ZAPYTAJ
SPOTKANIA
Wyszukiwarka
Religie
publikacja
24.09.2009 15:40
Dialog międzyreligijny stanowi integralną część ewangelizacyjnej misji Kościoła. Jak wielokrotnie podkreślałem, ma on dla Kościoła znaczenie podstawowe, jest wyrazem jego zbawczej misji, jest dialogiem zbawienia. Prowadzenie dialogu międzyreligijnego nie jest zatem rezygnacją z przepowiadania, lecz odpowiedzią na Boże wezwanie, aby wymiana i dzielenie się dobrami prowadziły do dawania świadectwa o własnej wizji religijnej, do lepszego poznania swoich stanowisk i do porozumienia w kwestii niektórych podstawowych wartości.
- Jan Paweł II (Audiencja Generalna 21 IV 1999)
Islam o hazardzie
W islamie panuje powszechna opinia, że hazard przeszkadza w wypełnianiu religijnych obowiązków. Uprawianie hazardu jest w islamie zabronione. Podstawą tego zakazu są niektóre hadisy (opowieści z życia Mahometa) oraz wersety Koranu. Te ostatnie odnoszą się w zasadzie „tylko” do gry w strzały (tzw. majsir), ale prawnicy muzułmańscy wykorzystali je do zakazania hazardu w ogóle. I nie chodzi tylko o takie gry, jak: poker, ruletka czy kości.
Przepisy prawa muzułmańskiego zakazują wszelkich zakładów hazardowych, a nawet spekulacji giełdowych. Do hazardu odnoszą się – podobnie jak w przypadku alkoholu – wersety piątej sury Koranu, które głoszą: „O wy, którzy wierzycie! wino, majsir, bałwany i strzały wróżbiarskie – to obrzydliwość wynikająca z dzieła szatana.
Więcej:.
Przebaczenie „po afrykańsku”
W tradycyjnej kulturze afrykańskiej zło, występek, grzech widziany jest zawsze w kontekście wspólnoty (rodzina, klan, wioska). Konsekwencje zła wyrządzonego przez jednego z jej członków dotykają nie tylko osoby, która dopuściła się występku ale również całej wspólnoty, to znaczy, że społeczeństwo afrykańskie widzi grzech czy występek jako zaburzenie społecznego porządku i zniszczenie istniejącej harmonii.
Przebaczenie i pojednanie jest całym procesem, poprzez który naruszona harmonia i porządek rzeczy zostają odnowione. Charakter tego procesu zależy od szkody społecznej wyrządzonego czynu.
Więcej:.
O trudnościach chrześcijan w świecie islamu
Sudan, Pakistan, Nigeria, Irak to tylko niektóre przykłady tych miejsc, w których najczęściej wspomina się o konfliktach muzułmańsko-chrześcijańskich. Odnosi się wrażenie, że również w Azji Południowo-Wschodniej nastąpiło pogorszenie tych relacji.
Nie pomniejszając wagi problemu i dramatów wielu chrześcijan, którzy nie raz stają się współczesnymi męczennikami, należy przyjrzeć się dokładnie przyczynom tych konfliktów.
Bardzo często źródłem problemów są motywy polityczne i ekonomiczne, które zasłania się przesłankami religijnymi. Wojna domowa w Libanie, która pod koniec XX wieku zniszczyła wielokulturową mozaikę tamtejszego społeczeństwa, jest w tym względzie dobrym przykładem. Scena polityczna była tu formowana według proporcji odpowiadających religijnemu podziałowi społeczeństwa na chrześcijan, sunnitów, szyitów i druzów, zgodnie z wynikami spisu ludności w 1932 roku.
Więcej:.
Czary, opętanie i egzorcyzmy w Zambii
Czary i opętania to bardzo poważny problem w Zambii. W przeszłości misjonarze uważali, że ten problem zaniknie wraz z rozwojem szkolnictwa i ludzkiego umysłu, jak mniej więcej miało to miejsce w Europie, gdzie także było wiele różnych wierzeń. Tymczasem tutaj, mimo rozwoju szkolnictwa i edukacji dawne wierzenia nie tracą swojej wymowy. Wiara, że przyczyną śmierci czy choroby są inni ludzie jest ciągle żywa. Wierzą nadal, że ci, którzy chcą być bogaci, lub są zazdrośni pozbawiają szczęścia i powodzenia innych. Mamy więc wypadki, że ludzie chodzą do Kościoła, modlą się, a jednocześnie biorą udział w praktykach pogańskich.
Są wypadki, że w niedzielę ludzie uczęszczają w modlitwach, we mszy św. prosząc o zdrowie, a w poniedziałek odwiedzają lokalnych uzdrowicieli. Do dzisiaj Kościół nie wynalazł jeszcze zadowalającej odpowiedzi na ten problem. W naszym instytucie (FENZA) prowadzimy badania nad tym zjawiskiem poprzez refleksję i dyskusje z ludźmi, którzy w różnoraki sposób stykają się z tym problemem. Do tej dyskusji zapraszamy księży, siostry zakonne, jak i miejscowych i tradycyjnych uzdrawiaczy, by zrozumieć ich punkt spojrzenia i ich motywacje. Wierzymy, że taka metoda pozwoli nam lepiej zrozumieć mentalność ludzi i właściwie oceniać ich reakcje.
Więcej:.
Pierwsza strona
Poprzednia strona
Następna strona
Ostatnia strona
oceń artykuł
Tweetnij
Autopromocja
Najnowsze
Święci bracia Ewald i Ewald
Już wiadomo kim był sprawca ataku na synagogę w Manchesterze
Atak przed synagogą w Manchesterze
USA: Zbierają pieniądze dla rodzin ofiar i rodziny ich zabójcy
Ghana: Parlament wezwany do uchwalenia ustawy przeciwko oskarżeniom o czary
Polecamy
Politeizm
Uadżyt
Prehistoryczne sanktuaria
Idea nieśmiertelności
Koran, filary islamu i takija
Jerozolima - wspólne dziedzictwo
Buddyjskie świątynie
Alfabet religii: Droga Dalekiego Wschodu
Alfabet religii: Lakszmi
Alfabet religii: Patmos
Alfabet religii: Hare Kriszna
Alfabet religii: UFO
Alfabet religii: Sothis
Alfabet religii: Dzień Judaizmu
Alfabet religii: Słońcostanie
Alfabet religii: Pogański bunt
Ze świata religii
Już wiadomo kim był sprawca ataku na synagogę w Manchesterze
Atak przed synagogą w Manchesterze
USA: Zbierają pieniądze dla rodzin ofiar i rodziny ich zabójcy
Ghana: Parlament wezwany do uchwalenia ustawy przeciwko oskarżeniom o czary
Papieska intencja: o wzajemną współpracę różnych tradycji religijnych
Indonezja: Co najmniej 65 osób uwięzionych pod gruzami po zawaleniu się szkoły
W Nigerii z rąk islamistów ginie około 30 chrześcijan dziennie
Turcja: Aresztowano komika i rapera za wyśmiewanie się z islamu