Żydzi na całym świecie 13 i 14 marca obchodzić będą święto Purim. Upamiętnia ono uniknięcie przez Żydów mieszkających w perskim mieście Suza niechybnej zagłady dzięki postawie królowej Estery.
Głównym celem tego świętego dnia jest nasza skrucha i przebaczenie, o które prosimy Boga
Pascha jest najprawdopodobniej najważniejszym żydowskim świętem, upamiętniającym i opowiadającym o fundamentalnie pierwszym odkupieniu. Obchodzenie jej jest ważnym wydarzeniem dla Żydów na całym świecie - pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL dr Faydra Shapiro, dyrektor Izraelskiego Centrum Relacji Żydowsko-Chrześcijańskich. W poniedziałek 22 kwietnia wieczorem rozpoczęła się Pascha.
Tego dnia nikt nie życzy sobie „dobrego” Tisza be Aw. W żydowskim roku dzień ten zajmuje niezwykle ważne miejsce. Dziś wieczorem rozpoczyna się Tisza be Aw (hebr. תשעה באב – dziewiąty dzień miesiąca Aw) – dzień wspomnienia zburzenia Pierwszej i Drugiej Świątyni Jerozolimskiej, dzień żałoby i ścisłego postu.
Święto Szawuot to czas dziękczynienia za pierwsze wiosenne żniwa. To czas wielkiej wdzięczności Bogu za Jego pełne miłości Przymierze, za otrzymaną Torę i Dekalog. To również czas duchowego odrodzenia i rozbudzenia pragnienia, by usłyszeć głos Boga, który przemawia do nas w Swoim Słowie – pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL przełożona Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu s. Eliana Kuryło CB, korektor starożytnego języka hebrajskiego w Biblijnym Instytucie w Tuluzie.
Jeśli chrześcijanie zapomną o związkach między Paschą i Ostatnią Wieczerzą to ryzykują, że zapomną nie tylko o historii wyzwolenia Izraela, ale także potwierdzeniu w Jezusie żydowskich Pism i tradycji – tłumaczy w komentarzu dla Centrum Heschela KUL dr Amy-Jill Levine, profesor Nowego Testamentu i Nauk Żydowskich, pierwsza Żydówka, która wykładała Nowy Testament na Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie.
Diakon Adam Dylus dzieli się swoją wiedzą o sposobie celebrowania wiary przez wierzących żydów i doświadczeniem zdobywanym przez lata wspólnej modlitwy, spotkań i odkrywania Boga.
"Pan rozmawiał z Mojżeszem twarzą w twarz, jak się rozmawia z przyjacielem" (Wj 33,11).
Określenia modlitwy w Starym Testamencie.
Niewątpliwie Jerozolima była od zamierzchłych czasów miejscem, w którym czczono Boga Najwyższego, Stwórcę nieba i ziemi.