Totalny relatywizm bardzo szybko może się przemienić w skrajny fanatyzm, jeśli tylko młodzi poczują, że coś daje im wyzwolenie i wypełnia istniejącą w nich próżnię – ostrzega Fabrice Hadjadj, francuski filozof i dramaturg.
Ze strony muzułmanów potrzebne są konkretne działania przekuwające te deklaracje w czyn - mówi ks. Samir Khalil Samir SJ.
„Aby Pakistan mógł się zmienić i rzeczywiście odżegnać od islamskiego ekstremizmu, trzeba głębokiej przemiany kulturowej” – mówi ks. Bernardo Cervellera, dyrektor agencji AsiaNews.
Z czym kojarzy nam się islam? Czy jako chrześcijanie możemy pokojowo obok niego żyć, czy dojdzie w końcu do nieuniknionej konfrontacji? A może powinniśmy się czegoś od muzułmanów uczyć? Kwestie te analizował ze studentami arabista i islamolog ks. Adam Wąs.
W świecie muzułmańskim istnieją zróżnicowane reakcje na dokonujące się procesy demokratyzacji. W łonie współczesnego islamu można wyróżnić trzy zasadnicze grupy wyrażające stosunek do demokracji.
Kształtowana w duchu Soboru Watykańskiego II najnowsza historia kontaktów chrześcijańsko-muzułmańskich pokazuje, że dialog między wyznawcami tych dwóch największych religii jest możliwy, mimo iż nie jest on przedsięwzięciem łatwym.
Islamskie credo zawiera pięć podstawowych dogmatów. Muzułmanie wierzą w jednego i jedynego Boga, anioły, księgi objawione, posłańców Boga oraz w dzień sądu ostatecznego.
Muzułmanie pojmują Boże Narodzenie jako chrześcijańskie święto narodzin Jezusa, którego sami czczą jako proroka.
Wolność człowieka i respektowanie jego praw należą do podstawowych elementów pluralistycznego społeczeństwa. Każda religia musi znaleźć miejsce dla obu tych wartości w głoszonych przez siebie systemach.
Istotnym elementem łączącym różnorodne formy ożywienia świata muzułmańskiego jest ogólnie pojęty fundamentalizm islamski oraz odwołujące się do jego ideologii ruchy i organizacje.