– Znaczenie jednego takiego życia jest w oczach Boga tak ogromne, że przywraca równowagęw świecie – napisał po śmierci Heschela jego przyjaciel, jezuita Daniel Berrigan.
Chagall nie był chrześcijaninem, lecz mistykiem studiującym Biblię. Jego wiara łączyła elementy judaizmu i chrześcijaństwa.
Nauczanie i czyny Jezusa były odbierane przez żydowskich liderów religijnych jako działalność wywrotowa wewnątrz judaizmu i podważanie ich religijnego autorytetu.
Synagogi, zwoje Tory, świeczniki, tałesy, cmentarz z macewami, Mur Płaczu… jednym słowem: Kazimierz. Nie ma w Polsce lepszego miejsca, w którym można poznać świat wiary naszych starszych braci. Wie o tym dobrze katechetka z pobliskiego liceum.
Szacunek dla życia, gościnność i świętowanie szabatu – te trzy wymiary żydowskiej religii były dla nas najbardziej uderzające. Nigdy nie spotkałem się z postawą antypolonizmu, nawet wśród tych, którzy stracili najbliższych w Polsce – mówi Ryszard Montusiewicz w rozmowie z ks. Tomaszem Jaklewiczem.
Wchodząc do synagogi, często czujemy się zagubieni jak w egipskich piramidach. A tak niewiele potrzeba, by poczuć się jak w odwiedzinach u starszego brata
Słowo przewodniczącego Rady Episkopatu Polski ds. Dialogu Międzyreligijnego na VII Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce, 17 stycznia 2004 r.
Mieszkają w Polsce od średniowiecza, wnieśli ogromny wkład w dzieje naszej kultury. W 1939 r. było ich 3,5 miliona. Dziś zostało zaledwie około 10 tysięcy.
(opowiadanie)
Zgodnie z zasadami religii żydowskiej sprawiedliwi wszystkich narodów będą mieli miejsce w przyszłym świecie. Pogląd ten jest wielokrotnie podkreślany przez Talmud. Z punktu widzenia judaizmu zaróno chrześcijanie jak i muzułmanie wierzą w tego samego Boga co my i dlatego ci, którzy będą przestrzegać zasad swojej religii są w oczach Boga uznani za sprawiedliwych.