Chasydzi z całego świata pielgrzymują do grobu cadyka Chaima Halberstama. W centrum Nowego Sącza wprowadzono w związku z tym czasowe ograniczenia w ruchu. Utrudnienia mają związek z obchodami jorcajtu - dni pamięci cadyka, które w tym roku zbiegają się również z żydowskim świętem Pesach.
Wielkanoc w Kościele łacińskim przypada w tym samym czasie co żydowska Pascha – zbieżność ta zdarza się stosunkowo rzadko, ponieważ obie uroczystości są wyliczane według różnych kalendarzy. Pascha to odkrywanie, jak paschalna wieczerza staje się konkretnym doświadczeniem historii zbawienia poprzez zmysły wzroku, smaku i czucia – pisze s. Eliana Kuryło CB w komentarzu dla Centrum Heschela Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Z okazji święta Paschy, Ojciec Święty przekazał słowa pozdrowień i życzeń dla rzymskiej wspólnoty żydowskiej na ręce Naczelnego Rabina Rzymu – Riccardo Di Segni, który także wystosował podobne wyrazy szacunku z okazji Świąt Wielkanocnych w Kościele katolickim.
Święto Pesach jest jednym z najważniejszych i najstarszych świąt judaizmu, upamiętniającym wyjście Żydów z niewoli w Egipcie. Obchody zaczynają się zawsze 15. dnia żydowskiego miesiąca nissan. Według kalendarza gregoriańskiego - 12 kwietnia po zachodzie słońca, a zakończą 20 kwietnia (rok 5785 według kalendarza żydowskiego).
Tysiące chasydzkich pielgrzymów modli się w Leżajsku (woj. podkarpackie) przy grobie cadyka Elimelecha. Większość przybyła z Izraela, Europy i Stanów Zjednoczonych.
Sobotnia recytacja wierszy Mariana Hemara w Teatrze Muzycznym w Poznaniu będzie pierwszym z serii wydarzeń artystycznych i religijnych zorganizowanych w ramach poznańskich obchodów XXVIII Dnia Judaizmu.
Brygada Hasmoneuszów została utworzona w listopadzie ubiegłego roku.
Tegoroczna zbieżność Chanuki i Bożego Narodzenia łączy w sobie dwa wielkie święta, niosące przesłanie światła, nadziei i pokoju. Choć mają one różne korzenie religijne, obie tradycje skupiają się na symbolice światła, które przezwycięża ciemność.
Na wystawie w Watykanie prezentuje się wiele szopek z całego świata, ale jedna z nich wywołała szczególne poruszenie. Przedstawia ona między innymi Dzieciątko Jezus na czarno-białej palestyńskiej chuście, tzw. kefiji nazywanej też arafatką.
Ok. 400 książek z zaginionego księgozbioru Jeszywas Chachmej Lublin odnaleziono w magazynach biblioteki Żydowskiego Instytutu Historycznego. Wśród nich jest m.in. Biblia hebrajska z 1587 r. czy książka rabina Majera Szapiry. Zbiór Cyfrowej Biblioteki Jesziwy powiększy się do 1,4 tys. pozycji.