Z piątej z dwunastu tablic, które tworzą epos o przygodach herosa Gilgamesza, dowiadujemy się, iż cedrowa góra, którą próbuje odnaleźć to "mieszkanie bogów, tron śmiertelnej Irnini".
Oraz walka z bykołakiem - czyli szósta z dwunastu tablic, które tworzą epos o przygodach herosa Gilgamesza.
Czyli tablica VII - Enkidu w mrocznej krainie bogini Irkalli.
Czyli czy martwy może blask słońca zobaczyć?
Zdruzgotany śmiercią przyjaciela Gilgamesz udaje się na pustynię, skąd postanawia wyruszyć do krainy, którą włada tajemniczy Utnapisztim, czyli ten "co życia dostąpił".
Jakie informacje o starożytnych bogach i mitach odnajdujemy na dziesiątej z dwunastu tablic, które tworzą epos o przygodach herosa Gilgamesza?
Gilgamesz dopytuje Utnapisztima, w jaki sposób udało mu się zasłużyć na dar nieśmiertelności? W jaki sposób "w bogów zgromadzenie wstąpił"? Ten postanawia zdradzić mu tajemnicę bogów.
Epos o Gilgameszu przetrwał do naszych czasów wyryty na dwunastu glinianych tablicach. Jednak ostatnia z tablic jest problematyczna. Tekst znajdujący się na niej zdaje się być sztucznie doklejony po wiekach do przerwanego toku zdarzeń.
Epos o Gilgameszu to najstarsze epickie dzieło w dziejach ludzkości, a jednocześnie prawdziwa skarbnica wiedzy na temat sumeryjskich bogów, religii i mitologii.
Filistyńscy władcy wierzyli, że to bogu Dagonowi zawdzięczali pojmanie Samsona, dlatego też składali mu wielkie ofiary dziękczynne.