Wprowadzające w trans bębnienie, zawodzenie i tańce wokół ogniska – tak muzyczne rytuały Indian Ameryki Północnej ukazywali nam przez dekady twórcy westernowych hitów kinowych...
Autorami książki są uczniowie i najbliżsi współpracownicy twórcy francuskiej szkoły socjologicznej Emile´a Durkheima. W swoim eseju Mauss i Hubert zamierzali stworzyć ogólną teorię ofiary rozumianej jako uniwersalny fenomen religijny.
Kilka tysięcy osób protestowało w poniedziałek w stolicy Sri Lanki Kolombo przeciwko antyislamskiemu filmowi "Niewinność muzułmanów", wyprodukowanemu w USA. Demonstranci żądali od władz Stanów Zjednoczonych zakazania filmu i ukarania jego twórców.
28 czerwca, rozpocznie się 23. Festiwal Kultury Żydowskiej (FKŻ). "To jest w równym stopniu festiwal żydowski jak i polski" - poinformował twórca i dyrektor przedsięwzięcia Janusz Makuch podczas konferencji prasowej w Cheder Cafe.
Nagrodę wysokości 300 tys. dolarów zaoferował w środę wpływowy duchowny z zachodniego Afganistanu za głowę twórcy filmu uznanego przez muzułmanów za obraźliwy. Film "Niewinność muzułmanów" wywołał gwałtowne protesty wyznawców islamu na świecie.
Na ulicach Moskwy pojawi się pod koniec przyszłego tygodnia mobilny meczet przeznaczony dla wyznawców islamu zamieszkałych lub czasowo przebywających w stolicy Rosji - poinformował w czwartek jeden z twórców tego projektu Ajrat Kasimow.
W weekend na nasze kinowe ekrany wszedł film, w którym David Sieveking, młody niemiecki twórca odkrywa, że jego idol, reżyser David Lynch, praktykuje medytację Maharishiego i wierzy, że jest ona drogą do spełnienia.
W pół roku po śmierci Hugo Chaveza kult twórcy "wenezuelskiego socjalizmu XXI wieku" przybiera wśród jego zwolenników formę religijną i czyni zeń jedno z bóstw typowego karaibskiego synkretyzmu, tj. syntezy katolicyzmu i wierzeń afrykańskiej religii joruba.
Twórcy co pewien czas wracają do tematyki templariuszy. Spotyka się z nimi Harrison Ford w filmie „Indiana Jones i ostatnia krucjata”, Nicolas Cage szuka ich bogactw w „Skarbie Narodów”, a Tom Hanks trafia na ich ślad w „Kodzie Leonarda da Vinci”.
Wiek XIX był okresem fascynacji Orientem, natomiast wiek XXI jest czasem lęku przed nim. A wszystko zaczęło się od... Napoleona?