Czy rabin Rzymu może zostać chrześcijaninem? Israel Zolli pod koniec życia przyjął chrzest. Nie odcinał się od żydowskich korzeni. Wiedział, że Tora i Talmud przygotowały go do przyjęcia Mesjasza.
„Nigdy więcej przemocy w imię Boga! Niech Jego święte imię będzie czczone, a nie bezczeszczone i kupczone przez nienawiść i ludzkie konfrontacje”.
W relacjach z muzułmanami jesteśmy skazani na dialog. Alternatywą jest wzajemna ignorancja i przemoc – podkreśla kard. Tauran. Więc jak to będzie? Przełkniemy ów fakt, zasmakujemy, czy też pogrążymy się w defetyzmie?
Kościół, promując przyjazne relacje między przedstawicielami różnych religii, stara się naprawić pomieszanie języków i rozłam serc, zrodzone z grzechu wieży Babel - powiedział papież podczas swojej wizyty w Beninie.
W swojej katechezie Ojciec Święty przypomniał też znaczenie dialogu międzyreligijnego.
Adhortacja apostolska Ecclesia in Africa (14 września 1995 r.)
Autorami książki są uczniowie i najbliżsi współpracownicy twórcy francuskiej szkoły socjologicznej Emile´a Durkheima. W swoim eseju Mauss i Hubert zamierzali stworzyć ogólną teorię ofiary rozumianej jako uniwersalny fenomen religijny.
Problematyka wzajemnych zależności pomiędzy Ewangelią a kulturami stała się przedmiotem bardzo bogatej refleksji teologicznej i pastoralnej, która znalazła miejsce w wielu dokumentach Kościoła z okresu pontyfikatu Jana Pawła II.
Jan Paweł II podjął wielkie dziedzictwo prekursorów dialogu chrześcijańsko-muzułmańskiego. Rozwinął i pogłębił doktrynę Soboru Watykańskiego II o innych religiach (w tym stwierdzenie z numeru 3. deklaracji Nostra aetate). W licznych dokumentach i przemówieniach pozytywnie wypowiadał się o i. oraz muzułmanach.