Czwarty Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce

W przygotowania do Dnia Islamu w Kościele katolickim w Polsce zaangażowani byli zarówno katolicy jak i muzułmanie. Organizatorami Dnia są: Komitet ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Rady ds. Dialogu Religijnego Konferencji Episkopatu Polski oraz Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów.

Muzułmanie w Polsce


Grupy muzułmanów pojawiły się w Polsce w armiach Mongołów, podczas najazdów (1241, 1259/60, 1287/8). Islam na ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego przynieśli w końcu XIV w. uchodźcy ze Złotej Ordy, znad Wołgi i ze stepów. Władcy litewscy osiedlali ich w dorzeczu Niemna. Tatarskiej starszyźnie (murzowie) dano ziemię za obowiązek służby wojskowej. Osady Tatarów muzułmanów na Litwie (Wileńskie, Trockie) i przyległych ziemiach (Grodzieńskie i Nowogródzkie) przetrwały do XVIII w. lub dłużej. Na Podlasiu (od 1569 w Koronie Polskiej) król Jan III Sobieski nadał kilku oddziałom Tatarów dobra, z których dwie wsie - Bohoniki i Kruszyniany - z meczetami i cmentarzami do dziś stanowią wspólnoty muzułmańskie.

Tatarzy litewsko-polscy mieli wolność wyznania, meczety (Wilno, Troki, Nowogródek, Mińsk, wszystkich blisko 50 ok. 1690 r.) oraz obieralnych duchownych (mołłowie, tj. imamowie). Muzułmanie polscy sąsunitarni. Koran jest dla nich księgą świętą. Teksty religijne pisano alfabetem arabskim, w języku arabskim, białoruskim i polskim, formując tzw. kitaby (księgi), bogate zbiory modlitw, pobożnych opowiadań i przepisów. Imamowie udzielają ślubów, nadają imię dziecku i uczą

zasad islamu, kierują nabożeństwami, dawniej sądzili i pomagali zbierać podatki. Z Tatarów tworzono odrębne oddziały lekkiej jazdy, od XVIII w. z muzułmańskimi kapelanami. Dopiero Konstytucja 3 Maja dała muzułmanom pełne prawa polityczne (sejm, urzędy). W Królestwie Polskim od 1831 r. stacjonowały wojska rosyjskie, w których służyło wielu muzułmanów. Zmarli muzułmanie rosyjscy grzebani byli na odrębnych cmentarzach, np. w Warszawie (tzw. Kaukaski 1831, tatarski 1867) czy Sochaczewie (1842-1880). Z meczetów garnizonowych korzystali wszyscy wyznawcy. W Polsce 1919-1939 najliczniejsze były gminy na Wileńszczyźnie; w 1922 r. powstał Związek Muzułmański m.st. Warszawy, planujący budowę meczetu. 28XII.1925 r. utworzono Muzułmański Związek Religijny w RP. Zwierzchnikiem religijnym (mufti) został Jakub Szynkiewicz i Najwyższe Kolegium Muzułmańskie. Na podstawie ustawy z 21.Iv:1936 r. państwo subsydiowało Związek i nauczanie islamu w 19 istniejących gminach muzułmańskich. Wydawano ,,życie Tatarskie”, ,,Przegląd Islamski” oraz „Rocznik Tatarski”. Liczba wiernych do

1936 r. wynosiła ok. 6 tys., w 1960 ok. 1500, dziś wraz z imigrantami ok. 15 tys. W roku 1947 zarejestrowano Muzułmański Związek Religijny, kierowany przez Najwyższe Kolegium Muzułmańskie. W latach 1986-1990 ukazywało się ,,życie Muzułmańskie" w Gdańsku, od 1993 r. wychodzi "Rocznik Tatarów Polskich", od 1992 r. "Świat Islamu", od 1998 r. ,,życie Tatarskie", z problematyką religijną i kulturalną. Obecnie największymi skupiskami muzułmanów są: Trójmiasto i Białystok. W 1989 r. ze składek zbudowano meczet w Gdańsku.

Prof. dr hab. Jan Tyszkiewicz, RWKiM

Więcej na następnej stronie
«« | « | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | » | »»

aktualna ocena |   |
głosujących |   |
Pobieranie.. Ocena | bardzo słabe | słabe | średnie | dobre | super |

Wiara_wesprzyj_750x300_2019.jpg