Islam w Azji jest rzeczywistością kompleksową, którą charakteryzuje – podobnie jak w chrześcijaństwie – zróżnicowanie w zrozumieniu tego, co oznacza bycie nowoczesnym muzułmaninem i jaką rolę ma do spełnienia jego religia we współczesnym świecie.
W Azji znajduje się największe skupisko muzułmanów. Szacunkowo żyją tam obecnie prawie dwie trzecie wszystkich wyznawców islamu. Mimo iż geograficznie Bliski Wschód należy do tej części świata, pominiemy go w naszych rozważaniach, koncentrując się przede wszystkim na Azji Południowej, Południowo-Wschodniej oraz Centralnej.
Maryja, tak Maryja, tak dla muzułmanów, jak i chrześcijan, stanowi przykład całkowitego poddania się Bogu i wypełniania Jego woli. Muzułmanie nazywają ją często sajjidatuna, tzn. „nasza Pani”.
Meczet jest jednym z głównych przykładów architektury islamskiej. W zależności od kontekstu kulturowego i charakteru samej budowli zauważalne jest zróżnicowanie stylów.
W języku arabskim termin imam oznacza przewodnika lub przywódcę, dosłownie zaś „tego, kto stoi na przedzie lub idzie na czele”. W okresie przedislamskim imam był dla Arabów przewodnikiem karawan. Wraz z pojawieniem się islamu muzułmanie nadali temu określeniu inny charakter, do tego stopnia, że stało się ono pojęciem wieloznacznym.
Wobec wzrastającej liczby muzułmanów w Europie rodzi się pytanie, jak na starym kontynencie będzie wyglądać wyznawana przez nich religia
W typologii religii chrześcijaństwo, islam i buddyzm należą do religii uniwersalnych, których istotą jest misjonowanie.
Groby muzułmanów powinny być bardzo skromne. W tradycji muzułmańskiej nie ma zwyczaju ozdabiania ich kwiatami. Nie zapala się także lampek i świec. Odwiedzanie grobów ma bardziej przypominać o własnej śmierci niż wyrażać pamięć o zmarłych.
Islam powstał w społeczeństwie, w którym oprócz rolnictwa i hodowli ważną rolę odgrywał handel.
W islamie panuje powszechna opinia, że hazard przeszkadza w wypełnianiu religijnych obowiązków.