Harmonijne połączenie zalet ludzkich w idealnej wizji poczętej z filozofii Greków.
Kolebka islamu, himjarycki król, żydowski neofita i pewien mało znany patron.
Kto w tej historii jest lepszym Żydem: ten, który napisał Hagadę na nowo, czy ten, który ją spalił?
Józef nie uczył specjalnie Jezusa Tory, bo sam, ciężko zarabiając na życie, raczej jej nie znał. Poza tym nie był wyznawcą judaizmu wspołczesnego, rabinicznego, więc także uczyłby Syna Pism i Proroków, nie tylko samej Tory.
Znajomość tekstów Jezusa budziła zdumienie (Łk 4,22; Łk 2,47), zaś kropkę nad i stawia święty Jan "W jaki sposób zna On Pisma, skoro się nie uczył?" (7,14).
Michał Obrębski
Przecież odpowiedź w niczym nie przeczy temu, co napisałem. Nie dyskutujemy o analfabetyzmie Pana, bo nie był analfabetą (Jan 8,6; 8,8). Jeżeli nawet wrogowie Jezusa stwierdzili, że się nie uczył, to był to FAKT, tym bardziej ważny, że dla nich niewygodny.
Zresztą Chrystus w następnym zdaniu wskazuje, skąd pochodzi Jego nauka: nie z organizacji ludu żydowskiego, ale od Boga: "Moja nauka nie jest moją, lecz tego, który mnie posłał" (Jan 7,16).
Pozdrawiam Historyka.
Michał Obrębski