Zmiany w relacjach między ludźmi, narodami, religiami, wymagają wielu lat, a może i stuleci. Ważne jednak, by się rozpoczęły.
Dzień Judaizmu w Kościele katolickim, z racji szabatu obchodzony dzień wcześniej, będzie miał jak zwykle także warszawskiej akcenty.
- Rewolucyjny, przełomowy charakter deklaracji "Nostra aetate" polegał na tym, że wyznaczyła ona Kościołowi nowy kierunek w relacjach z Żydami: zobaczmy, co nas łączy, zauważmy, że Nowy Testament jest zakorzeniony w Starym - mówił bp Krzysztof Nitkiewicz podczas spotkania.
We Włoszech po 20 latach ukazało się nowe wydanie książki "List do przyjaciela Żyda" watykanisty Gian Franco Svidercoschiego. To historia przyjaźni Karola Wojtyły i Jerzego Klugera, zmarłego w 2011 roku.
- Na wiosnę otworzymy drzwi wychodzące na cmentarz, żeby można było połączyć te światy. Nasz żyjących, jakże ulotny, i tamten wieczny - mówi Karolina Jakoweńko.
- Ciągle jeszcze spotykamy się z postawami i poglądami antyżydowskimi, z uprzedzeniami i stereotypami - mówił podczas obchodów Dnia Judaizmu w Kościele Katolickim abp Józef Kupny.
Słowo to w języku aramejskim oznacza tyle co „goście”, ale nie o zwykłych gości tu chodzi. Bo czy za takich uznać można biblijnych Abrahama, Izaaka, Jakuba, Józefa, Mojżesza, Aarona i Dawida?
Kościół w Polsce należy do niewielu w Europie, w których obchodzony jest Dzień Judaizmu. W tym jego hasłem będą słowa z Księgi Rodzaju opisujące powołanie Abrahama: „Wyjdź z twojej ziemi rodzinnej do kraju, który ci ukażę”.
"Gemilut Chasadim (Czynienie dobra) - Żydzi, dobroczynność, Warszawa" - taki tytuł nosi plenerowa wystawa poświęcona działalności dobroczynnej i filantropijnej Żydów warszawskich, którą będzie można oglądać od wtorku na placu Grzybowskim w Warszawie.
"To hańba, niedopuszczalna rana".