Żydowski cmentarz w Mysłowicach uporządkowali pasjonaci. Na cmentarzach w innych miastach Górnego Śląska rzadko się to zdarzało.
Serię bezpłatnych audioprzewodników o dziedzictwie żydowskim w jedenastu miastach woj. śląskiego udostępnili w internecie pasjonaci z będzińskiej Fundacji Brama Cukermana. Autorzy "Opowieści nieobecnych" chcą przypominać o wielokulturowej historii tego regionu.
Właściwie nie wiadomo, czy stowarzyszenia neopogańskie można uznać za ruchy religijne. Zwykle przypominają one albo koła naukowe dążące do rekonstrukcji dawnych wierzeń albo ruchy polityczne "podparte" religią, albo grupki obojętnych religijnie pasjonatów "bawiących" się magią.
Zaniedbany cmentarz żydowski w Czarnym Dunajcu, na którym znajdują się m.in. masowe groby ofiar Holocaustu, zostanie odnowiony. Stanie na nim pomnik upamiętniający przedwojenną żydowską społeczność Czarnego Dunajca - zapowiedział kierujący projektem "Ludzie, nie liczby", olimpijczyk i pasjonat historii Dariusz Popiela.
Ośrodek Spotkania Kultur w Dąbrowie Tarnowskiej (woj. małopolskie), mieszczący się w wyremontowanej byłej synagodze chasydzkiej, wzbogacił się o cztery nowe eksponaty judaistyczne. Wszystkie pochodzą z tarnowskich przedwojennych domów modlitwy.
Odbyła się w "Resursie" w ramach 11. Spotkań z Kulturą Żydowską "Ślad".
Pradawne, szczątkowe ponoć wierzenia, ułożyły się tu w bardzo logiczną całość, tworząc najprawdziwszy panteon bóstw oraz mitologię, którą śmiało można zestawić z mitami Greków, Rzymian, Celtów, czy ludów Północy.
Wierzą w Jedynego Boga w Jego Czterotwarzowym Zaistnieniu czyli słowiańskiego Świętowita. Oddają mu cześć kłaniając się z obnażoną głową przed jego posągiem. Mają wówczas jedną rękę złożoną na piersi, a drugą na brzuchu – podobnie jak posąg Świętowita wyłowiony ze Zbrucza. Ich kapłani to ofiarnicy, inaczej nazywani żercami.