DODANE 25.10.2011 09:20 załącznik
posłuchaj audycji ks. dr Adama Wąsa SVD nagranej dla Radia Watykańskiego »
Dwoje na pięcioro Niemców czuje się zagrożonych przez islam. To, jak wynika z sondażu, którego fragment opublikowano w środę, współczynnik wyższy niż we Francji, Holandii, Danii czy Portugalii.
Stosunkowo szybkie rozprzestrzenianie się islamu w Afryce było związane z tym, że religia ta nie zmieniała zbytnio tradycyjnego sposobu życia Afrykanów. Jako religia prosta i zrozumiała, pozbawiona rozbudowanej hierarchii duchowieństwa i - w porównaniu z chrześcijaństwem - łatwa do przyjęcia, była chętniej i szybciej asymilowana.
Chrześcijański Zachód pojmował islam prawie zawsze jako zagrożenie. Pomijając kilka pozytywnych doświadczeń z historii, w świadomości ludzi Zachodu żywy jest obraz gwałtownego i fanatycznego muzułmanina, który zamierza podbić Europę „ogniem i mieczem”. Nie dziwi więc fakt, że w środkach społecznego przekazu świat islamu ukazany jest w perspektywie przemocy i terroru.
Jak zaznaczyliśmy na początku, cykl sobotnich spotkań pt. „Wobec islamu” składa się z trzech części. Pierwszą stanowią zagadnienia współczesnego islamu. Przedmiotem drugiej są podstawowe wiadomości o islamie, a trzecia poświęcona jest dialogowi chrześcijańsko-muzułmańskiemu.
Co różni islam i chrześcijaństwo? Czy krążące stereotypy o islamie są prawdziwe? Czy pokojowe współżycie chrześcijan i muzułmanów w jednym społeczeństwie jest możliwe? Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie zaprasza w sobotę na sympozjum o islamie.
Francuscy imamowie twierdzą, że islam nie ma z terroryzmem nic wspólnego, ale wiedzą, że przeczą temu fakty - zauważa ks. Samir Khalil Samir SJ.
Premier Turcji nazwał aborcję morderstwem i spiskiem wymierzonym w naród. Czy największy kraj muzułmański wyznaczy nowy trend w ochronie życia dla całego świata islamu?
Osoba Jezusa zajmuje w tradycji muzułmańskiej bardzo ważne miejsce. Koran nazywa go po arabsku Isa i wymienia to imię 25 razy w 15 rozdziałach (sześć z nich należy do tzw. sur mekkańskich, dziewięć do medyńskich).
Niemuzułmanie odwiedzający kraje islamskie ze zdziwieniem patrzą na mężczyzn, którzy – niezależnie od miejsca i sytuacji – przesuwają zawieszone na sznurze paciorki.