Dialog międzyreligijny potrzebuje idei, struktur i ludzi. Za moment kluczowy w wypracowaniu teologicznych podstaw dialogu uznaje się w Kościele katolickim Sobór Watykański II. Dzięki niemu powstały liczny instytucje i organizacje promujące działalność dialogową.
Prof. Norman Davies tak pisze o braciach polskich w swoim dziele "Boże igrzysko - Historia Polski" (Kraków 2001):
Na Wybrzeżu Kości Słoniowej już piąty dzień z kolei, trwa międzyreligijna modlitwa o pokój.
Wspólnym rysem hindusów jest pogląd, że śmierć stanowi tylko cezurę w łańcuchu wielu następujących po sobie żywotów. Do tej idei ponownych narodzin należy też nauka o karmanie.
Pokój Jezusa ustanawia braterskie więzi, buduje wspólnotę i czyni z nas jeden lud Boży – mówił kard. Stanisław Dziwisz w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach podczas Mszy św. inaugurującej Międzynarodowy Kongres dla Pokoju „Ludzie i Religie”
Groby muzułmanów powinny być bardzo skromne. W tradycji muzułmańskiej nie ma zwyczaju ozdabiania ich kwiatami. Nie zapala się także lampek i świec. Odwiedzanie grobów ma bardziej przypominać o własnej śmierci niż wyrażać pamięć o zmarłych.
W dokumencie DS USA wyraźnie widać wyczulenie na antysemityzm i stosunki z judaizmem.
M.in. takie pytanie padło podczas 12. Ogólnopolskiego Zjazdu Teologów Fundamentalnych, które tym razem odbyło się w Koszalinie pod hasłem: "Teologia fundamentalna na straży tożsamości chrześcijańskiej".
Pomimo paraliżu świata muzułmańskiego i kryzysu na Zachodzie, zapominającym o swych korzeniach, islam i Zachód potrzebują siebie nawzajem – uważa ks. Samir Khalil Samir S.I.
„Przybywam do Libanu jako pielgrzym pokoju, jako przyjaciel Boga i jako przyjaciel ludzi” – powiedział Benedykt XVI podczas ceremonii powitalnej na lotnisku Rafiqa Hariri w Bejrucie.