Watykańska dykasteria ds. dialogu międzyreligijnego istnieje już od pół wieku. Dokładnie 50 lat temu, 19 maja 1964 r., Paweł VI ustanowił Sekretariat ds. Niechrześcijan, któremu obecną nazwę Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego nadał w 1988 r. Jan Paweł II.
Pokój był sprawa zbyt ważną, aby pozostawić ją wyłącznie politykom - uważał Bł. Jan Paweł II. Dlatego w tę sprawę zaangażował religie, zapraszając ich przywódców w 1986 r. do Asyżu.
Bł. Jan Paweł II zachęcał do życia w „duchu Asyżu”. To określenie zastosował po raz pierwszy po historycznym spotkaniu 27 października 1986 roku, gdy przyjął w Watykanie przedstawicieli religii niechrześcijańskich.
27 października 1986 roku Ojciec Święty Jan Paweł II zaprosił do Asyżu na wspólną modlitwę o pokój przedstawicieli niemal wszystkich religii świata. ̶ Uczyńmy z tego dnia zapowiedź świata żyjącego w pokoju ̶ tymi słowami papież zakończył swoje przemówienie.
"Wielkim znakiem nadziei jest dialog międzyreligijny" Audiencja generalna, 5 maja 1999 r.
Dialog międzyreligijny stanowi integralną część ewangelizacyjnej misji Kościoła. Jak wielokrotnie podkreślałem, ma on dla Kościoła znaczenie podstawowe, jest wyrazem jego zbawczej misji, jest dialogiem zbawienia. - Jan Paweł II (Audiencja Generalna 21 IV 1999)
Jan Paweł II podjął wielkie dziedzictwo prekursorów dialogu chrześcijańsko-muzułmańskiego. Rozwinął i pogłębił doktrynę Soboru Watykańskiego II o innych religiach (w tym stwierdzenie z numeru 3. deklaracji Nostra aetate). W licznych dokumentach i przemówieniach pozytywnie wypowiadał się o i. oraz muzułmanach.
W nawiązaniu do międzyreligijnego Dnia Modlitwy o Pokój w Asyżu, którego inicjatorem był Jan Paweł II, przedstawiciele wielu religii spotkają się w sobotę w Warszawie, aby w jednym miejscu modlić się o pokój na świecie.
Podczas pielgrzymki do Ziemi Świętej papieżowi Franciszkowi towarzyszyć będą dwaj przyjaciele z Argentyny: rabin i działacz islamski - poinformowano w czwartek w Watykanie. Papież, tak jak Jan Paweł II i Benedykt XVI, zostawi karteczkę w Ścianie Płaczu.
„Oświecenie", jakiego doznał Budda, sprowadza się do przeświadczenia, że świat jest zły. Jest on też źródłem zła i cierpienia dla człowieka. Ażeby wyzwolić się od tego zła, trzeba wyzwolić się od świata... - pisał Jan Paweł II.