Pogląd, że nie ma żadnego Boga i nie istnieje świat nadprzyrodzony, jest totalnie obcy Biblii. Co więcej, taki światopogląd był zupełnie obcy tamtym czasom i kulturom.
Przypomnijmy krótko tamto spotkanie sprzed 25 lat.
Wielki imam najważniejszej uczelni w świecie islamu został przyjęty przez papieża. Po 5 latach od zerwania kontaktów z Watykanem. Dobrze, że do spotkania doszło. Martwi tylko jedno: dlaczego nie wyjaśniono przyczyn tamtego trzaśnięcia drzwiami?
Groby muzułmanów powinny być bardzo skromne. W tradycji muzułmańskiej nie ma zwyczaju ozdabiania ich kwiatami. Nie zapala się także lampek i świec. Odwiedzanie grobów ma bardziej przypominać o własnej śmierci niż wyrażać pamięć o zmarłych.
Dużo się ostatnio dzieje w Chingombe. Trudno znaleźć czas by to wszystko zapisać i ocalić od zapomnienia czy pomyłek w przedstawianiu prawdy życia w Afryce i na misjach. Cenne byłoby zapisywanie wszystkiego w kronice, by można było widzieć rozwój i uczyć się nawet na błędach lub pomagać nie popełniać ich przez innych. Taki obowiązek pisania kronik mieli pierwsi ojcowie misjonarze i jest to teraz wielką skarbnicą prawdy o tamtych czasach.
Kurdyjska autonomia w północnym Iraku, spokojne od kilkunastu lat miejsce, zaczyna się zmieniać, mimo że wojny jeszcze nie ma. Są za to naloty tureckich wojsk, oficjalnie walczących z Państwem Islamskim.
Jeszcze we wrześniu ma zostać otwarty podziemny tunel, który połączy stojące naprzeciw siebie Wielki Meczet Istiqlal i katedrę Wniebowzięcia NMP w stolicy kraju, Dżakarcie.
Inaczej można to wyrazić jako dialog, rozmowę z wyznawcami innych religii. Nie znaczy to przekonywanie o prawdziwości naszej religii. Są to po prostu osobiste kontakty, przyjaźnie, ewentualnie współdziałanie dla dobra społecznego.
- Takie gesty mają bardzo wielkie znaczenie. Pokazują, że Polacy - rodacy i sąsiedzi - nie chcą zapomnieć o historii Żydów. To daje wielką nadzieję. Mogę tylko bardzo za to dziękować - mówił Michael Schudrich, naczelny rabin Polski, który gościł w Pile.
Afrykańczycy to ludzie bardzo uduchowieni. Dla nich kwestia Boga nie podlega dyskusji.